Jouw spel, mijn regels: verrassende Young Adult

Richard Bosman is de eigenaar van H2O –Experience. Zijn bedrijf organiseert conferenties voor volwassenen, waarbij hij als ‘extra’ een kampfaciliteit aanbiedt waar, tijdens de conferenties, de kinderen van de deelnemers worden vermaakt.

Milou is via haar oom, die bevriend is met deze Richard, aan een stageplek gekomen als kampbegeleidster op Vlieland. Het lijkt een prachtstage, maar Milou wordt geconfronteerd met het gladde karakter van haar ‘baas’ en het onbetrouwbare gedrag van haar collega Joyce, die bovendien de dochter is van Richard. Wanneer plotseling de elfjarige Vince blijkt te zijn verdwenen, wordt er met een beschuldigende vinger naar Milou gewezen. Is zij echter debet aan de verdwijning van het kind?

“Ik voel een druk op mijn borst als ik naar de tent loop, met het grienende meisje aan mijn hand. Wahaar is Vihince, vraagt Zarah met lange uithalen. Ik weet het niet. Joyce kijkt me vuil aan. Die is gewoon bij de tent, snauwt ze. En ophouden met janken, zegt ze tegen Zarah.”

Auteur Alice Bakker heeft met Jouw spel, mijn regels, haar derde Young Adult afgeleverd en lijkt zich steeds verder te bekwamen in het schrijven voor deze doelgroep. Haar schrijfstijl is van een aangename toegankelijkheid en sluit goed aan bij de belevingswereld van 13+’ers. Buiten het feit dat Bakker de spanning gedoseerd weet op te bouwen, schuwt zij bepaalde onderwerpen ook niet en dat is verfrissend. De Young Adult doelgroep hoeft in principe niet meer afgeschermd te worden voor thema’s als bijvoorbeeld ontrouw. Juist niet, zou ik willen bepleiten.

“Joyce, zegt Richard dreigend. Er lijkt een kwartje te vallen bij hem. Het is toch niet zo dat je ook al ruzie hebt gemaakt met Milou? vraagt hij op verwijtende toon. Waar zit jouw hoofd? Waarom draait de wereld altijd om jou?”

Jouw spel, mijn regels heeft een originele insteek en kent vriendschap, de eerste stappen in het werkzame leven, intriges en geheimen als belangrijkste thema’s. Het feit dat Bakker telkens een persoon centraal stelt in een hoofdstuk, maakt het geheel overzichtelijk en helder, zeker gezien er nogal wat personages worden opgevoerd. Die personages zijn overigens goed gekarakteriseerd en krijgen naar rato hun rol in het geheel, voldoende aandacht toebedeeld.

Kortom, Jouw spel, mijn regels is een YA die blijft boeien tot en met het verrassende einde.

Over de auteur
Alice Bakker (1970) is auteur en eigenaar van tekstbureau In Woordenland. Haar Young Adults zijn geschikt voor jongeren vanaf 13 jaar.

Uitvoering
Uitgeverij Godijn Publishing