Nachtvlinder: fijne feelgood met thrilleraspecten!

Hoofdpersoon in Nachtvlinder is de 38-jarige Cat. Cat is single, heeft een eigen glasblazerij en werkt één keer in de week bij het nachtelijke radioprogramma “Nachtvlinder”. Tijdens dit radioprogramma lost zij problemen van luisteraars op. Haar luisteraars kunnen hun problemen via de mail opsturen en Cat probeert oplossingen te bedenken. Ze doet dit al een aantal jaren en vindt het ontzettend leuk om mensen te helpen.

Op enig moment ontvangt ze echter ook persoonlijke berichten van een luisteraar die beweert te weten wie haar biologische moeder is en waar zij haar moeder kan vinden.
Cat is geadopteerd toen ze vijf maanden was en heeft de zoektocht naar haar biologische ouders moeten staken bij gebrek aan aanknopingspunten. Ze weet niet goed wat ze aan moet met de berichten. De geheimzinnige luisteraar weigert zich bekend te maken. Cat heeft haar twijfels over de echtheid van de berichten en de oprechtheid van diens verzender. Is het een bekende of iemand die een spel speelt?

“Ik denk niet dat jij mij kunt helpen, maar ik jou misschien wel, hoorde ze een mannenstem in raadsels praten. O, zei Cat verbaasd. En waarmee zou jij mij kunnen helpen dan? Ze keek Rays richting uit en haalde haar schouders op. Weer zo’n engerd, fluisterde ze naar hem. Ik kan je je naar je biologische moeder leiden, zei Wim.”

Van Dongen heeft met Nachtvlinder een fijne feelgood afgeleverd. Haar schrijfstijl is zeer toegankelijk en derhalve geschikt voor een groot publiek. De enkele, wat ongemakkelijke zin, is haar daarbij vergeven. Een extra redactieronde bij een volgende druk, kan dat simpelweg verhelpen.

Van Dongen karakteriseert haar personages prima en als lezer laat je je gemakkelijk meeslepen in diens emoties en gevoelens. Daarbij komt vanzelfsprekend het hoofdpersonage het beste uit de verf, maar de subpersonages worden zeker niet verwaarloosd. De dialogen zijn natuurlijk en bevatten geen overbodige ballast.

Kortom, een fijne feelgood met de nodige spanning.

Over de auteur
Angelique van Dongen (1970) woont met haar drie zoons in Dongen en volgde opleidingen in de gezondheidszorg, een branche waarin ze nog altijd –zij het inmiddels parttime- werkzaam is. Haar eerdere boeken Geraakt en Rozenlaan 10 werden genomineerd voor de Valentijnprijs, de prijs voor het beste romantische boek.

Uitvoering
Uitgeverij Ellessy