Onomkeerbaar: veelbelovend debuut!

Zoé Veneur is het hoofdpersonage in Onomkeerbaar, een verhaal dat zich afspeelt in de jaren zeventig. Haar thuissituatie is, op zijn zachtst gezegd, niet ideaal. Zoé heeft er geen weet van wie haar vader is en die informatie zal ze van haar labiele moeder, Alida, ook niet krijgen. Op haar achttiende gaat Zoé op zoek naar de waarheid over haar afkomst. Ze is er van overtuigd dat ze het geluk zal vinden wanneer ze de waarheid kent. Een zoektocht die haar leven zal veranderen.

“Ze heeft nood aan discipline zuster, zei mijn moeder. Samen met de zuster wandelde ze weg. Zonder te wachten op het zakdoekje, zonder te wachten op mij. Met mijn blik op hun ruggen gericht schopte ik zo hard ik kon tegen de marmeren sokkel van de engel die het dichtst bij mij stond en hinkte de rest van de middag achter hen aan.”

Onomkeerbaar is het aangrijpende verhaal over een jonge vrouw die op zoek gaat naar haar afkomst en het verhaal van haar ouders. Als decor van haar debuutroman heeft Nijs gekozen voor de omgeving Mechelen.

Nijs geeft met dit debuut blijk over een fraaie schrijfstijl te beschikken en haar verhalend vermogen is zeker ook in orde. De constructie van het verhaal is uitgekiend. Veelal kabbelt het verhaal voort om zo nu en dan ineens in een volgende versnelling te schieten. Toch is er, ook tijdens de kalmere gedeelten, continu een onderhuidse spanning aanwezig. Heel subtiel en knap verwerkt. Overigens is ook het vermogen van de auteur om de omgeving en situaties te schetsen, zeer goed.

“Ze zijn als de uien die Bertha en Gust pelden aan de eetkamertafel. De buitenkant eerst. Droog en knisperend gaat hij eraf tot de bovenste laag bovenkomt, gelig verlept. Haast vanzelf valt ze eraf. De tweede laag is witter, er zit een vliesje op dat prikt aan de ogen en het knipperen begint. Bij de derde helpt het knipperen niet meer. En daar is de kern. De kern en de tranen.”

De personages zijn bovendien heel goed gekarakteriseerd, terwijl ze toch zeker niet ‘standaard’ zijn en de emoties van haar personages, vooral die van Zoé uiteraard, zijn fraai in woorden gevat.

Kortom, een veelbelovend debuut van deze Nijs waar we ongetwijfeld nog meer van gaan horen (lezen)!

Over de auteur
Ines Nijs (1968) studeerde filologie en is freelance redacteur. Ze woont en werkt afwisselend in België en Senegal. Verhalen lezen en schrijven is wat ze het liefst doet. Verhalen over mensen, over wat ze zeggen en wat ze verzwijgen. Onomkeerbaar is haar debuutroman.

Uitvoering
Uitgever: De Knipscheer