Sprong in het diepe: heerlijke feelgood; vervolg op Tweesprong

Hanneke van de Water 07 november 2019
Sprong in het diepe is het vervolg op Tweesprong. In dit tweede deel beziet Leonie de ontwikkelingen binnen de relatie van haar schoonzusje Anne en haar nieuwe liefde Jeroen. Zelf heeft ze geen enkele behoefte aan een relatie. Ze is dol op haar vrijheid en op het werken in haar hobbywinkel.
Toch valt ze, tijdens een spontane ontmoeting, als een blok voor Max. Max is groot, Max is leuk, Max is enigszins een sociale stuntel en een beetje controlefreak. Hij is bovendien leerkracht op een basisschool, schrijver van kinderboeken en mantelzorger voor zijn dementerende vader. Een relatie met Leonie zat bij Max derhalve ook niet geheel in de planning. Hij is echter niet opgewassen tegen zijn spontane gevoelens voor Leonie en door haar komt hij in een geheel nieuwe wereld terecht. Hij maakt kennis met Anne en Jeroen, Filippa en Joshua. Bovendien ontmoet hij Milan en Yfke, met wie Max al snel een zeer bijzondere band opbouwt. Max wordt, door zijn relatie met Leonie, met regelmaat zijn comfortzone uitgesleurd en dat beangstigt hem.
“Met een schouderophalen wilde ze naar de etalage lopen, maar Anne rukte de emmer uit haar hand en zette die zo hard op de grond dat het water over de rand klotste. Nee. Nou luister je een keer naar mij. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar je gedraagt je belachelijk. Deze man is een beetje eenzaam. Hij zoekt af en toe wat gezelschap, nou en?”
Sprong in het diepe is, net als het eerste deel, een verrukkelijke feelgood en opnieuw laat Van Goozen doodgewone mensen in haar boek acteren. De delen zijn overigens goed los van elkaar te lezen, zeker gezien het feit dat de auteur dit tweede deel begint met ‘Wat vooraf ging…’, maar toch is het aan te raden eerst Tweesprong te lezen, zeker gezien het feit er nog een afsluitend deel komt.

“Voor mij is het puurheid. De spontaniteit. Yfke heeft het hart op de tong, alles wat ze beleeft is zuiver en oprecht. Haar woorden zijn onverbloemd, haar waarheid wordt niet gekleurd door ingewikkelde normen of gedragsregels die wij elkaar opleggen.”

Opnieuw weet Goozen te charmeren met haar heerlijke, warme schrijfstijl en haar verregaande geloofwaardigheid. Haar dialogen zijn ook in dit deel zo natuurlijk dat het lijkt alsof je als lezer getuige bent van het gesprek. De personages, ook degene die al geacteerd hebben in Tweesprong, worden weer wat verder geïntroduceerd c.q. uitgediept en als lezer wordt je meegenomen in hun levens.

Sprong in het diepe kent als hoofdthema’s vriendschap, liefde, het maken van keuzes in het leven en het kiezen voor een andere dan het ‘gebaande pad’.

Over de auteur
Monique van Goozen groeide op in Apeldoorn, maar verhuisde na haar middelbare school naar Noord-Holland. Inmiddels woont ze al jaren met haar gezin in Alkmaar.
Ze volgde een HBO-opleiding tot verpleegkundige, activiteitenbegeleider en docent.
In het dagelijks leven begeleidt ze kinderen met downsyndroom in het reguliere onderwijs.

Uitvoering
Uitgeverij Eigenzinnig