Een weergaloze roman

Hebban Crew 03 september 2023 Hebban Crew

'Alles wat had kunnen zijn' van Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ is door de Hebban Crew gekozen tot het Hebban Boek van de Maand van september 2023.

Hoofdredacteur Sander Verheijen: 'Dit tweede boek van de Nigeriaanse schrijfster Ayọ̀bámi Adébáyọ̀ bleek een ware ontdekkingsreis te worden met voor mij een nieuw continent, verrassende personages en ongekende gebeurtenissen. Een boek dat ik zonder de overtuiging van mijn collega-panelleden niet snel zou oppakken en als ik dat al deed misschien nooit zou hebben uitgelezen. Want eerlijk is eerlijk: Alles wat had kunnen zijn is een fantastisch goed geschreven en gelaagde roman maar heel snel komt het allemaal niet tot wasdom. Je hebt een portie geduld én een lange adem nodig, maar dan wacht je ook wel een prachtige beloning.'

Redacteur Debbie van der Zande: Hoe kies je nu hét Hebban Boek van de Maand tussen al die nieuw te verschijnen boeken die niet met elkaar te vergelijken zijn? De Hebban Crew las twee dozijn boeken verdeeld over genres als literaire fictie, thrillers, non-fictie, YA, een graphic novel zelfs. Bij Alles wat had kunnen zijn aangekomen bleek het echter, ondanks meerdere mooie, spannende en goede boeken in de selectie, zo klaar als een klontje te zijn. Dit is hem, dit is ons allereerste Hebban Boek van de Maand. Dit is de literaire roman die jou als lezer zal uitdagen en verrijken.

Anouk van der Zee: 'Wat ik heerlijk vind aan deze roman is dat je als gemiddelde westerse lezer totaal niet weet wat je kunt verwachten. De opbouw van het verhaal is anders dan je gewend bent, de personages worden anders ingestoken en zelfs de manier waarop ze keuzes maken – die eigenlijk geen echte keuzes zijn – is anders dan hoe wij dat zelf beleven. Dat maakt me enthousiast, want ik leer er echt van. Ik kijk met andere ogen en daardoor beklijft het verhaal ook zo goed. Een indrukwekkend boek dat nog lang in mijn hoofd zal blijven rondzingen.'

Martijn Lindeboom: 'Dit boek had me vanaf het begin te pakken. De verhalen van Eniolá en vooral Wúràolá kwamen voor mij direct tot leven, net als de stad, de (familie)verhoudingen en de schrijnende omstandigheden waar eigenlijk iedereen - elk op haar of zijn eigen manier - in zit. De rustige opbouw van het verhaal vond ik heel goed omdat het een stevige basis geeft voor de emotionele ontlading later. De relatief kalme eerste helft fungeert als een draagraket waarop het einde trefzeker afgevuurd wordt. Wat een ervaring!'

Suzette Eikelenboom: 'Wat dit verhaal vanaf het begin al bijzonder maakt, is hoe het grote sociale thema’s dicht bij de hoofdpersonages brengt. Dat maakt het voor de lezer een heel intiem verhaal, omdat je Nigeria niet op macro- maar op microniveau meemaakt. Soms voelt het zelfs alsof je het verhaal van dichterbij meemaakt dan de personages zelf, want Adébáyọ̀ weet hoe ze op tactische wijze informatie kan doorspelen naar de lezer maar niet naar haar personages. Gedurende het gehele verhaal hint ze dat er iets gaat komen wat de werelden van beide hoofdpersonages fundamenteel zal veranderen, wat ze kunstig verwerkt door twee verhaallijnen te verweven en alles naar een einde met een verbluffende climax te leiden.'

Meer recensies van Hebban Crew