Een oppermachtige vijand

Hebban Crew 02 december 2023 Hebban Crew

'Gelukkige dagen' van Renée van Marissing is door de Hebban Crew gekozen tot het Hebban Boek van de Maand december 2023.

Redacteur Suzette Eikelenboom: 'Gelukkige dagen is voor mij een ontdekkingsreis geweest door het kapotte brein. Het is beknellend en beangstigend, maar ook ontzettend mooi en fragiel geschreven. De kracht van deze roman zit hem in de details, de gesprekken, de herinneringen en de toewijding aan elkaar.'

Redacteur Debbie van der Zande: 'Gelukkige dagen is een roman rond een wrede ziekte. Het biedt een angstaanjagend inkijkje in de vernietiging door deze ziekte van een gezonde, actieve, intelligente vrouw. En het toont op een indringende manier hoe vreselijk het voor de achterblijvers is om hun dochter, geliefde, vriendin of collega beetje bij beetje te zien verdwijnen.'

Redacteur Anouk van der Zee: 'Dit boek maakte me duidelijk dat er niet één breekpunt is. Het is je hart elke keer een stukje meer breken bij elke schuifel, duik en tuimel naar achteren.'

Redacteur Martijn Lindeboom: 'Elk seizoen zie je dat het minder gaat en de alzheimer erger wordt. Bij elke wisseling van perspectief zie je de situatie weer met een extra inzicht. Knap gedaan, mooi geschreven en heel verdrietig.'

Hoofdredacteur Sander Verheijen: 'Soms hoef je in een boek niet zo heel ver te zijn om al te weten dat het een onuitwisbare indruk op je gaat maken.'

Meer recensies van Hebban Crew