Dubbelplusgoed boek

Hebban Crew 01 november 2023 Hebban Crew

'Julia' van Sandra Newman is door de Hebban Crew gekozen tot het Hebban Boek van de Maand november 2023.

Hoofdredacteur Sander Verheijen: 'Julia wordt dan misschien in de markt gezet als feministisch, maar ik las 'gewoon' een knappe hervertelling van George Orwells 1984 vanuit een vrouwelijk perspectief. Sandra Newman heeft het lef gehad om het verhaal van de klassieker door/met de ogen van nu te herschrijven en is daar bijzonder goed in geslaagd.'

Redacteur Martijn Lindeboom: 'Of je 1984 gelezen hebt of niet: Julia is een boek dat tot nadenken stemt, over onderdrukking, zoeken naar geluk, verzet, verraad en de aard van de mensheid. Newman durft het aan om niet alleen 1984 te hervertellen, maar ook voorbij de visie van Orwell te kijken, wat een laatste passage oplevert die je verrukt, verbijsterd en verkild achter zal laten.'

Redacteur Debbie van der Zande: 'De roman laat je met een koud hart van schrik achter, overdonderd en met een enorme behoefte om over het boek te praten. Julia leeft een leven van angst, onderdrukt door mensen die uit angst onderdrukken, en uit angst is ze ook zelf onderdrukkend. Hoe deze jonge vrouw in een onleefbare wereld menselijk kan blijven is een raadsel. Is ze een held, is ze een gewoon mens, is ze een dader en verrader, is ze een van ons? Ja, dat is ze.'

Redacteur Anouk van der Zee: 'De subtiliteit waarmee ze het boek als bronmateriaal heeft genomen om daar een compleet nieuw verhaal uit op te bouwen dat op zichzelf staat en vanuit vrouwelijk oogpunt heel nieuwe kanten van Big Brother aanstipt, is ontzettend knap. Vooral door te praten over Julia kom ik erachter hoe gedetailleerd dat is, hoe goed Newman heeft opgelet bij het lezen van George Orwells boek. Ik ben er vol van, en nog lang niet alle woorden die ik erover te zeggen heb, hebben hun weg naar buiten gevonden. Voorlopig moet ik het maar vatten in 'wauw'.'

Redacteur Suzette Eikelenboom: 'Julia leunt op de architectuur van wat Orwell geschreven heeft, maar de toon, Julia en haar verhaal heeft Newman zich geheel eigen gemaakt, wat resulteert in een waanzinnig verhaal dat niet alleen de vrouwelijke ervaring centraal zet, maar ook een directe reflectie biedt op de (angstaanjagende) wereld waarin we nu leven.'

Meer recensies van Hebban Crew