Roadtrip vol gevaren

Helma Koot 13 april 2020 Hebban Recensent
Vanaf de eerste bladzijde trekt Esther Verhoef je het verhaal van Façade in. Wie is die griezel die aan het woord is? Het voorspelt in ieder geval weinig goeds voor Iris van der Steen, de hoofdpersoon van het verhaal.

De gescheiden Iris, moeder van zoon Levi, gaat op een roadtrip door Europa om de oldtimer ‘Passepartout’, kortweg ‘Toet’, naar haar moeder in Portugal te brengen. De auto is helemaal opgeknapt door Philippe, de zoveelste vriend van haar moeder. Als Iris net onderweg is rijdt ze de aantrekkelijke lifter Mischa de Jong aan. Als goedmakertje biedt ze hem een lift naar Bordeaux aan.

De reis van Iris verloopt plezierig, hoewel ze niet goed hoogte kan krijgen van Mischa. Hij vraagt haar van alles, maar laat weinig los over zijn eigen leven. Omdat het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon, word je als lezer op dat vlak ook niet wijzer. Het verhaal van Iris wordt afgewisseld door de persoon die haar als ik-persoon in de cursief gedrukte teksten stalkt. Doordat hij terugdenkt aan zijn jeugd, kom je te weten dat hij uit een verknipt gezin komt, hij er gruwelijke fantasieën op nahoudt en hulp heeft van een handlanger, waarvan de identiteit ook in nevelen gehuld is. Hoewel de roadtrip met Toet in eerste instantie als een leuk avontuur voor Iris begint, ontaardt het al snel in een nachtmerrie, waarin Iris er alles aan probeert te doen om het leven van Levi, haar eigen leven en dat van haar moeder te redden.

Omdat bijna niemand is wie ze lijken te zijn, is de titel Façade treffend gekozen. Elke keer als je denkt dat je weet hoe het zit, wordt er een nieuw element toegevoegd, waardoor het toch weer anders in elkaar steekt. De schrijfstijl van Verhoef leest prettig. Je voelt bijna de verzengende hitte waar Iris in haar oldtimer zonder airco mee te maken heeft en op de achtergrond de broeierige spanning van haar stalker die haar geen moment uit het oog verliest. Hiermee bouwt ze de spanning gestaag op. Het verhaal blijft boeiend tot het eind, want ook als je denkt dat alles tot een goed einde is gekomen, heeft Verhoef nog een verrassing in petto waardoor het leven van Iris wederom op zijn grondvesten trilt. Verhoef is er met Façade wederom in geslaagd een fijne thriller af te leveren die je in een ruk uit wil lezen.

Meer recensies van Helma Koot