Vermakelijke spotprent

Henri 02 augustus 2019
Pierre Lemaitre staat garant voor boeiend leesvoer. Hij schrijft spannende thrillers, maar geeft ook blijk van psychologisch inzicht in de karakterstudies van zijn hoofdpersonen. Daarnaast kan hij ook een sterk plot neerzetten. De serie rondom commissaris Camille heeft hem wereldberoemd gemaakt.
De opvolger van Tot ziens daarboven, die een beeld schetst van Frankrijk begin vorige eeuw is het tweede deel in een serie rondom de familie Péricourt. Het vorige deel was een regelrechte voltreffer, terwijl eerlijk gezegd dit deel toch wel iets minder van kwaliteit is geworden. Maar, zogezegd met een Lemaitre in je hand zul je je toch wel vermaken.

Pater familias Marcel Péricourt, hoofd van een gerenommeerde bank in Parijs is overleden, en op de begrafenis, waarbij zelfs de minister-president zijn respect betoont, vindt een dramatische gebeurtenis plaats rondom de zoon Paul van Madeleine Péricourt, dochter en erfgenaam van het concern.
Hierna ontwikkelt zich rondom de naïeve Madeleine een ingenieus complot dat ertoe leidt dat ze haar positie en kapitaal verliest. Maar, Lemaitre heeft wel iets met het thema wraak. Want, Madeleine zal zich terugvechten en dat doet ze met hulp van de Poolse huishoudster Vladi, haar verlamde zoon, de enigmatische Dupré, de knappe Léonce en haar criminele vriend Robert. Haar vendetta leidt ertoe dat op geraffineerde wijze, de mensen die haar ruïneerden zelf ten val komen. Waarbij, helaas de geloofwaardigheid van de queeste toch bij vlagen wel ver te zoeken is.

Intussen weet Lemaitre wel een stoet van kleurrijke personen en lachwekkende, operetteachtige situaties op de pagina’s te toveren, die soms over de grenzen van de geloofwaardigheid heen reiken. Persoonlijk, vond ik het niet altijd geslaagd, de spanning werd wat mij betreft te vaak opgeofferd aan de ridiculisering van het geheel. En dat is meteen ook de kritiek die ik op het boek heb. Gaandeweg, tekent Lemaitre een spotprent van Frankrijk anno jaren 20, 30 vorige eeuw waarbij vooral journalisten, bankiers, politici het moeten ontgelden. Wellicht, dat enige kennis van die geschiedenis bruikbaar is bij het lezen.

Er zijn veel parels in het boek terug te vinden. Zoals de conversaties en de relatie tussen operazangeres Solange en Paul. De persiflage op de make-up fabricage en reclame waarbij Paul kansen ziet op nieuw fortuin; de ontwikkeling van de straalmotor (Concorde?); de belastingopstand, de bankfraude,... Kortom, een bijzonder rijk boek, maar waarbij de spanning niet altijd het sterkste deel vormt. Om die reden, waardeer ik het met vier sterren.

Meer recensies van Henri