De IJsselbrief

Hermi1 15 juli 2023
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek De IJssel Brief, geschreven door Bertina Mulder gelezen.
De veerman van het Deventer pontje vist een fles uit de IJssel. In deze fles treft hij een brief aan, welke in het Engels is geschreven door Mandy. Op de brief staat We are destroyed and then we rebuild. That’s Human Nature right? Wie is de Mandy die deze brief heeft geschreven? En wat heeft ze met filosofische zinnen?
In dit verhaal wordt het laatste deel van het leven van Mandy en haar dochter gevolgd. Mandy is filosofe en woont in een huis met een mooie tuin vlak bij de IJssel, waar ze erg van geniet. Ze merkt dat ze steeds meer dingen wat vergeet, maar ze hoopt dat anderen, met name ook haar dochter, dit eigenlijk niet zo door heeft. Uiteindelijk wordt er door een dokter de diagnose beginnende Alzheimer gesteld. Wat doet deze diagnose met Mandy, maar ook met haar dochter?
De cover van het boek is mooi, een uitzicht over de IJssel in het avondlicht. Deze cover past erg goed bij het boek. Het verhaal is erg mooi verwoord en zeker niet filosofisch. Het verhaal en met name ook het onderwerp Dementie was iets waar ik wel over bleef nadenken. Hoe zou ik zelf reageren als die diagnose bij mij werd gesteld.. Of als deze diagnose aan een van mijn naasten werd gegeven, wat zou dat met mij doen?

4,5 *

Meer recensies van Hermi1