Elke dag kerst

Het Boekenbijtje 12 januari 2024
Het klinkt heel leuk, elke dag kerst, maar volgens mij is het saai. In eerste instantie liep ik dan ook niet warm voor dit boek , maar door alle goede recensies toch het boek gelezen.

In dit boek is het Eerste Kerstdag. Noelle leeft voor kerst en van haar mag het dus elke dag kerst zijn en is ze dus ook elke dag jarig, want ze is geboren op eerste kerstdag. Noelle plant graag de kerst. Zo moet alles dus in de juiste kleurthema, de kerstballen, tafelversiering, maar ook de ingepakte kadootjes. Niets mag haar kerst in de weg staan. Maar deze kerst gaat alles mis. Onverwachte gasten en dus geen borden in het juiste kleurthema , haar gasten houden zich niet aan haar themakleuren. En dan de jaarlijkse foto... Noelle is blij dat deze dag voorbij is, maar de volgende ochtend is het weer eerste kerstdag.

Ik had al eerder een boek gelezen, waarbij het steeds dezelfde dag was. Dat boek viel me ontzettend tegen. Langste.Kerst.Ooit niet. Waar ik bang was dat het af en toe saai zou zijn, is saai het laatste woord wat ik over dit boek zou zeggen. De schrijfstijl is zo vlot en humoristisch. De gedachtegang van Noelle op de gebeurtenissen zorgen ervoor dat ook al gebeurd er telkens ongeveer hetzelfde, het een heel vermakelijk verhaal blijft.

De personages in het verhaal passen ook erg goed bij elkaar. Al gaat het tijdens de eerste paar eerste kerstdagen het er misschien niet zo fijn aan toe, het lijkt me een heerlijke familie, waar ik best de kerstdagen mee door wil brengen.

Langtse.Kerst.Ooit is vooral een hilarische feelgood. Er zit een klein tikkie romantiek in, maar dat vormt niet het hoofdgedeelte. Het gaat vooral over familie en dat niet alles perfect hoeft te zijn, om ervan te kunnen genieten.

Meer recensies van Het Boekenbijtje