sit back & relax

hetezelsoortje 13 augustus 2020
De Spaanse belofte van Karen Swan is een hedendaagse, zomerse feelgood roman met óók nog een stukje historie; alles in één dus! De voorkant en binnenflap stralen direct zomer in Zuid-Europa uit. Een duidelijke tegenhanger van Karen haar eerste boek, Een Noorse Winternacht.

In het boek lopen twee verhaallijnen, waarin gemeenschappelijke thema’s terug komen. Zoals verschil tussen arm/rijk en man/vrouw. De eerste verhaallijn is in de tegenwoordige tijd; Charlotte, van rijke komaf, waarvan verwacht wordt dat ze haar carrière stop zet om die van haar toekomstige man te steunen (en dat uiteraard niet wil). De tweede verhaallijn speelt zich in de jaren 30 af, waar Nene centraal staat. Nene is eveneens van rijke komaf, maar is het niet eens met de wijze waarop haar familie omgaat met hun landarbeiders. Gedurende het boek springen we heen en weer tussen de twee verhaallijnen, Daarbij staat steeds duidelijk aangegeven of we in het heden of verleden zijn. Gaandeweg komen deze twee verhalen – uiteraard – bij elkaar.

Fijn aan dit boek is dat het heel gemakkelijk leest. Geen ingewikkelde zinnen of woordgebruik. In het begin is het even opletten met alle Spaanse namen. In mijn beleving leken die allemaal op elkaar, dus moest ik soms even terug bladeren om te weten of we het weer over dezelfde hebben. Hoewel ik het een mooi verhaal vond, er genoeg gebeurde en het fijn om te lezen was, heeft het me niet op een bepaald punt sterk geraakt. Dat is niet per sé erg – het hoeven niet allemaal tranentrekkers te zijn – maar maakt ook dat het niet nog naleeft in mijn hoofd, na het omslaan van de laatste pagina. Misschien dat het komt, doordat het verhaal mooi rond is.

Conclusie: een heerlijke, zomerse feelgood roman, waarin genoeg gebeurt in het heden én verleden. Sit back, relax and enjoy the ride.

Meer recensies van hetezelsoortje