Vermakelijk

hetezelsoortje 05 juni 2020
Ondanks dat ik mezelf niet meer helemaal onder de categorie young adult mag scharen, lees ik deze boeken stiekem best vaak. Zo ook Raak me. Niet., het eerste deel in een tweeluik van Laura Kneidl. Laura is van oorsprong een Duitse schrijfster, haar boeken zijn vertaald naar het Nederlands. Een leuk detail vind ik, dat Laura Informatie en Bibliotheekmanagement heeft gestudeerd, net als een van de karakters in het boek Raak me. Niet.

Het verhaal heeft veel herkenning naar andere, vergelijkbare boeken. Zo deed dit verhaal mij bijvoorbeeld erg denken aan de After-serie van Anna Todd. Overlap is te vinden in de leeftijd van de karakters: het meisje gaat net naar de universiteit, de jongen zit al een jaar hoger. In beide verhalen struggled de jongen met vertrouwen in de ander, door de scheiding van ouders. En het meisje kampt met een trauma. Hoewel je er nog niet exact achter komt wat er is gebeurd in het leven van Sage, is het wel duidelijk dat haar stiefvader de boosdoener is. Wat ik in dit boek wel sterk vind, is dat de hoofdpersoon hulp zoekt om met haar verleden om te leren gaan, in plaats van dat de man de redder in nood is en haar problemen op lost.

Het boek is vermakelijk en weet te raken, een beeldende manier van schrijver waardoor je Sage haar paniekaanvallen haast ziet of zelfs voelt. Daarnaast is het gewoon een heerlijke roman, met genoeg drama en feelgood.

Conclusie: Een heerlijke young adult / feel good roman, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de After-serie van Anna Todd. Sterk aan dit boek is de wijze waarop het aandacht heeft voor psychische problemen en dat het belangrijk is om hulp te zoeken.

Meer recensies van hetezelsoortje