Prachtig mooi verhaal over powervrouwen.

Historywoman1994 22 februari 2024
Meteen al bij het lezen van de eerste zin werd ik dit boek ingezogen.
Het verhaal kan zeker worden gekenmerkt als een familiesage en heeft zeker wat trekjes van de boeken van Corina Bomann. Het verhaal wordt vertelt aan de hand van drie vrouwen die ten tijde van de Gilded Age leven. Bij de oudste van het stel vrouwen:Junietta is het duidelijk dat ze graag wilt dat haar schoondochter Sylvia en haar kleinkind Addy een ander pad gaan bewandelen dan degene die zij heeft bewandeld. Beiden dames, Addy en Sylvia,hebben moeite met deze bemoeienis in hun leven van hun schoonmoeder en oma. Maar dan vind er plotseling in het leven van de 3 dames een noodlottig gebeurtenis plaats. Die ervoor zorgt dat zij toenadering tot elkaar moeten zoeken. Het doet Sylvia en Addy besluiten om toch maar te luisteren naar Junietta. Het blijkt dat Junietta toch veel wijze raad in haar leven heeft opgedaan. Aan de hand van haar levensverhaal probeert Junietta beide dames een kant op te duwen. Die Junietta graag zelf had bewandeld als de kans haar gegund was.

Ik heb dit boek gelezen tijdens de kerst. En eerlijk waar ik was er zo doorheen. Je krijgt als lezer de familiegeschiedenis te lezen aan de
hand van drie personages: Addy, Junietta en Sylvia. Het is een bewonderenswaardig verhaal die de wilskracht van de vrouw maar al te goed weergeeft.
Het verhaal is historisch getrouw en er komen tal van facetten over de geschiedenis naar voren zonder dat je daar al te bewust van bent. De slavernij is daar eentje van maar ook de opkomst van het vrouwenkiesrecht wordt de revue gepasseerd. Dit boek laat maar weer zien hoe moeilijk deze strijd is geweest voor de vrouw. Schrijfster Lynn Austin heeft met dit boek duidelijk ook historisch onderzoek verricht en dit boek dan ook niet uit de losse pols geschreven. Haar talent zit het in haar beeldend vermogen om de lezer meteen in het verhaal te trekken. Je begrijpt de gevoelens en emoties waar al de drie dames tegenaan lopen ondanks dat je niet dezelfde tijdgeest leeft.

Het boek krijgt daarom een ⭐️⭐⭐️⭐️⭐️ sterren. Dit verhaal heeft een plekje in mijn ❤️ veroverd.

Meer recensies van Historywoman1994