Voorspelbaar oorlogsboek

Historywoman1994 18 december 2023
Het boek het lied van Marina geschreven door Tessa Vrijmoed vertelt het verhaal van Marina Corelli ze leeft ten tijde van de WW2. Op 4 juni 1944 wordt haar land Italië bezet door de Duitsland. Op dat moment besluit Marina en haar familie te vluchten naar de pauselijke villa die omheint is met dikke muur die flinke weerstand kan bieden tegen het leger van Duitsland. Lukt haar en haar familie om de oorlog te overleven?

Het boek is uniek te noemen en behandelt een onderwerp uit de Italiaanse (oorlog)sgeschiedenis waar eigenlijk nooit een boek in roman vorm over is geschreven. Aan de hand van Marina's verhaallijn wordt er de geschiedenis van Italië vertelt. De overgang tussen deze geschiedenisfeiten naar het verhaallijn van Marina had wat mij betreft wat soepeler mogen zijn maar dat is wel een kwestie van persoonlijke smaak.

Zoals jullie wel weten vind ik het altijd wel fijn als een schrijver ervoor kiest om in het nawoord te zeggen welke facetten uit het verhaal echt gebasseerd is op ware gebeurtenissen en welke personages ook echt hebben bestaan. Tessa Vrijmoed heeft dit ook gedaan en het maakt mij maar weer duidelijk hoe weinig aandacht wordt besteedt aan dit stukje oorlogsgeschiedenis.

Het meeste waar ik moeite mee had was de schrijfstijl van Tessa Vrijmoed. Het heeft vooral voor gezorgd dat ik met moeite in het verhaal kwam. Halverwege had ik eindelijk de smaak te pakken en waande in mij in het oorlogse Italië.
Wel moet ik toegeven dat ik vind dat Tessa Vrijmoed wel een mooie unieke voorkant heeft gekozen. Erg mooi om front face in de boekenkast te zetten.
Tot slot heeft Tessa Vrijmoed een interssante indeling van hoofdstukken gekozen toch zorgde het er wel voor dat het voorspelbaar werd en welke kant het verhaal opging. En dat is zonde en had zeker in mijn ogen niet gehoeven bij dit boek.

Het boek krijgt daarom een ⭐️⭐️⭐️ sterren. Het had een mooie verhaal kunnen zijn zeker met dit het historisch onderzoek dat Tessa Vrijmoed heeft verricht. Toch was het voor mij helaas iets te voorspelbaar.

Meer recensies van Historywoman1994