Must-read voor liefhebbers van oorlogsverhalen

Historywoman1994 19 maart 2024
Vandaag aandacht voor het net verschenen boek de stem van Napels geschreven door Sarah Steel.

Het boek gaat over actrice Lola die na haar jeugd in de sloppenwijken in Napels te hebben doorgebracht een leven opbouwt in Los Angeles. Ze krijgt een rol aangeboden die anders is dan de rollen die zij tot nu toe heeft gespeeld. Ze denkt een kleine rol te spelen als vrouw van een verzetsheld. Echter blijkt dit niet waar te zijn en blijkt dat de rol van deze vrouw groter te zijn dan gedacht. Het brengt Lola onverwachts terug naar Napels, de plek van haar jeugd.

Dat Steel met veel hartstocht kan schrijven wist ik al. Ook kan ik volmondig zeggen dit boek is zeker een must-read is voor liefhebbers van oorlogsverhalen. Het boek vertelt in grote lijn de oorlogsvoering zoals deze in Napels werd gevoerd. En dat is zeker bijzonder te noemen. Tijdens het lezen kwam ik al snel tot de conclusie hoe complex deze oorlog in Napels eigenlijk was En dat hier ook een tweedeling plaatsvond wat we eigenlijk ook wel kennen uit de situatie in Frankrijk toendertijd.
Steel heeft ervoor gekozen om de personages losjes te baseren op personen die echt hebben bestaan op deze tijd. In bijzonder kiest er weer voor om vrouwelijk verzetsheldinnen onder de aandacht te brengen.

Dit boek is zeker een page-turner en dat maakt het boek moeilijk om weg te leggen. Het is goed merkbaar dat Steel graag wilt dat de lezer ook iets mee kreeg van Italië zelf. De omgeving bespreekt ze tot in detail. Zelfs de hoofdstukken die zich afspelen in de WW2 waant je als lezer zo. Dit was wellicht eenvoudig als je bedenkt dat het heel wat jaren heeft geduurd en zelfs nu nog niet volledig alles hersteld is in Napels. Steel heeft dan ook regelmatig tripjes naar Italië gemaakt tijdens het schrijven van dit boek om deze sfeer te proeven.
Toch moet ik ook kritisch blijven richting het einde werd het boek iets wat voorspelbaar. Maar dat gun je de personages ook wel na alle gruwelijkheden die zij hebben overleefd.

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️⭐️ sterren. Dit boek laat maar weer zien dat vrouwen ook hun steentje bijdroegen aan deze oorlog. En is ideaal voor de lezer die iets meer wilt weten over de Italiaanse oorlogsvoering.

Meer recensies van Historywoman1994