Ruime aandacht voor de positie van de vrouw

Historywoman1994 23 maart 2024
1254 Alkmaar. Katelijne probeert haar brouwerij opnieuw te beschermen tegen het geweld van de West-Friezen. Ze hoopt dat haar minnaar, koning Willem II, kan helpen door Alkmaar stadsrechten te schenken. Door de overredingskracht van Katelijne gaat koning Willem II overstag. Katelijne is blij met de uitkomst echter komt ze er op dat moment achter dat ze zwanger is. Net op het moment dat Willem II besluit zich volledig te gaan richten op het koningschap.

Om meteen met de deur in huis te vallen wat een ontroerend verhaal heeft van der Vlugt geschreven. Hierbij geeft ze ruime aandacht voor de powervrouwen uit deze tijd. Aleid van Henegouwen is daarvan een. Zij kwam als regentes door het vroege overlijden van haar broer koning Willem II terecht in mannenwereld die moeite hadden om haar als gelijke te zien. Haar veerkracht is bewonderswaardig en als ze in de hedendaagse wereld had geleefd was ze zeker een feministe geweest.

Van der Vlugt's schrijfstijl zorgt ervoor dat je bij de eerste zin het verhaal in wordt gezogen. Zelfs de moeilijkste slagvelden weet van der Vlugt op een heldere en eenvoudige wijze aan de lezer over te brengen. Van der Vlugt heeft met dit boek dan ook een onbekend stukje vaderlandse geschiedenis onder de aandacht gebracht. Het blijft indrukwekkend waar van der Vlugt haar inspiratie voor het creëren van een verhaal vandaan haalt. Ook met dit verhaal heeft van der Vlugt zichzelf dan ook weer overtroffen.

Na het uitlezen van dit boek kom ik tot het besef dat we in het geschiedenisonderwijs toch veels te weinig aandacht hebben voor de vele vrouwen die ook hun steentje hebben bij gedragen aan de maatschappij waarin wij nu leven. De geschiedenis die wordt onderwezen in Nederland richt zich toch vooral op de "heldendaden" die de mannen hebben verricht. Heeft van der Vlugt wellicht met dit boek een startsein gegeven tot vernieuwing van het hedendaags geschiedenisonderwijs? De toekomst zal het uitwijzen. Mij heeft ze zeker tot denken aangezet en inspireert om mij hiervoor in te zetten.

Het boek krijgt ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ sterren. Dit boek laat je na het uitlezen niet los en zet je zeker aan tot nadenken.

Meer recensies van Historywoman1994