Parel van een oorlogsboek!

Historywoman1994 12 december 2023
Vandaag aandacht voor het boek gouden duiven geschreven door Martha Hall Kelly.
Het boek vertelt het deels waargebeurde verhaal van de Amerikaanse Josie Anderson en de Franse Arlette LaRue zij zijn actief in het Franse verzet. Ze overleven beiden ter nauwe nood de oorlog echter zijn ze wel beiden door de oog van de naald gekropen. Arlette is haar zoon verloren tijdens de oorlog en Josie een deel van haar familie. Waar Arlette ervoor kiest om haar leven als geheime agent vaarwel te zeggen besluit Josie zich aan te sluiten bij het Amerikaanse leger als geheime agent. Hier krijgt ze als taak om nazi's op te sporen voor operatie Paperclip.

Boeken die door schrijfster Martha Hall Kelly zijn geschreven weet je dat dit een boek is boordevol vol met feiten over de wereldgeschiedenis. Het fijne aan haar boeken zijn dat ze altijd vertelt waar ze haar verhaal op heeft gebaseerd en of de personages die in het boek voorkomen ook echt hebben bestaan. Het zorgt er ook voor dat Martha Hall Kelly aandacht geeft aan de vele onbekende verzetsvrouw(en) die we tijdens deze oorlog zijn geweest. Ook is ontroerend om te lezen dat Martha Hall Kelly ook onderen anderen haar inspiratie heeft gehaald bij een Nederlands boek namelijk haar naam is Selma. Het waargebeurde verhaal over de Joodse verzetsvrouw Selma van de Perre.

Meer dan bij de andere boeken van Martha Hall Kelly vond ik dit boek echt spannend en zag ik het einde van dit verhaal wie nou eigenlijk nazi-dokter Schnee was en waar precies Arlettte en Josie deze dokter ging vinden niet aankomen.
Daarnaast is de schrijfstijl van Martha Hall Kelly fijn om te lezen en het zorgt er ook voor dat ik dit 500 pagina tellend boek zo uit had.

Ook met dit boek het laat maar weer zien dat er zoveel oorlogsverhalen zijn die nog niet vertelt zijn. Om de slachtoffers niet te vergeten moeten ook juist deze verhalen vertelt blijven worden. Hoe gruwelijk deze verhalen ook zijn.

Het boek krijgt een welverdiende ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ sterren. Net als haar vorige boeken is er weer een parel van een oorlogsboek erbij voor in de boekenkast. Kortom echt wel een aanrader!

Dankjewel @amboanthos voor het toezenden van dit recensie boek!

Meer recensies van Historywoman1994