Boek dat je kritisch laat nadenken!

Historywoman1994 17 februari 2024
Vandaag aandacht voor het pas verschenen boek van Charles Groenhuijsen met de titel de verdeelde staten van Amerika.
Dit boek is een de aanrader voor liefhebbers van historicus Ad van Liempt en Geert Mak.

Centraal in dit boek staat de vraag: komt het nog goed met Amerika? Hierbij zoomt Charles in op twee revoluties die zich op dit moment af spelen in de V.S. Namelijk de rechtse en de revolutie van de jonge generatie. Charles geeft meteen al in het voorwoord aan dat het boek weleens gekleurd kan zijn door zijn mening. Hij schrijft dat hij in idealen van de democraten vertegenwoordig en daar zich ook thuis voelt voor de toekomst van Amerika. Toch is Charles kritisch op Joe Biden geeft hij ook aan dat Joe niet de meest ideale kandidaat is om te laten opnemen tegen Donald Trump. Joe Biden zijn hoge leeftijd is de voornamelijkste reden hiervoor.

Het opmerkelijkste vond ik wel het hoofstuk waarin het geloof centraal staat. Dat Trump zoveel gebruik maakt van de bijbel als bron om stemmers te winnen dat wist ik niet. De andere redenen die Charles uiteen zet waarom Trump stemmers aan zich weet te winnen wordt tijdens dit boek wel duidelijk. En ze zijn helaas ook vergelijkbaar met de redenen waarom bepaalde politieke groeperingen mensen zo snel aan zich konden binden tijdens de wereldcrisis van 1929.

De schrijfstijl van Charles vond ik het begin zeker wel erg fijn om te lezen. Het is duidelijk en eenvoudige taal echter veranderde dit naarmate dit boek zich vorderde. Ongeveer halverwege had ik moeite om mijn aandacht erbij te houden. De feiten die aan het aanbod kwamen had ik voor mijn gevoel het idee dat zich continue herhaalde.
Charles maakt telkens aan het einde van elk hoofstuk gebruik van percentage om bepaalde thema's uit dit boek te verantwoorden hoe bepaalde leeftijdscategorieën er overdenken. Hierbij maakt hij vaak ook onderscheid in democraten en republikeinen. Toch vraag ik mij bij dit gedeelte af hoe en wanneer hij deze enquêtes heeft afgenomen en of hij dit zelf heeft gedaan.

Dit boek van Charles krijgt daarom ⭐️⭐️⭐️⭐️ sterren. Het laat je zeker kritisch nadenken en toch met lichte huivering kijken naar de huidige politieke situatie in Amerika.

Meer recensies van Historywoman1994