De weg naar Sint Barbara gaat niet altijd over rozen

Hullemans 20 oktober 2022
Erik van Nieuwenhuis heeft er een handje van om je op het verkeerde been te zetten. En dat maakt het lastig om een recensie te schrijven die ‘spoiler-proof’ is. Neem nu de cover, een vaag grijze achtergrond met een eenzame hand, uitgestoken naar….ja naar wat? Ook de titel geeft niet gelijk alles weg. De voordelen van Sint Barbara. Een religieus thema, een advertentie waar de voordelen u naar een juiste aankoop moeten verleiden of ….? En dan nog 2 motto’s waar je niet direct de essentie van het boek uithaalt. Kortom, laat u verrassen.
Onze hoofdpersoon is Ruben een 60-er, die zich opmaakt om een finale rustplaats te kiezen. Hij heeft een roerig bestaan achter de rug als kunstenaar, een sterk op zelfontplooiing gericht bestaan. En een gezinsleven krijgt zo een geheel eigen dynamiek. Niet altijd even gelukkig, zeker niet voor de huisgenoten. Het boek geeft in een razende vaart en op een uiterst originele wijze een inkijk in de gezinsontwikkeling van een typische babyboomer. Via vele passanten in het leven van Ruben leren we hem steeds beter kennen.
Het is een boek geschreven als een rollercoaster, een opeenstapeling van onvoorspelbare gebeurtenissen, met kleurrijke figuren en uiterst originele gezichtspunten. Een roman over liefde, of gebrek daaraan, het opgroeien in een niet erg intern gericht gezin, een inkijkje in een kunstenaars bestaan. Het geeft ook een prachtig tijdsbeeld. Het boek is met enorm veel humor geschreven, maar met de onderliggende thema’s voelt die soms wat wrang aan.

Meer recensies van Hullemans