De preview waar het hele verhaal aan u zelf is

Hullemans 22 december 2022
Eind jaren 70, en dan specifiek een grootstedelijke buurt rondom een cinema bis. Een theater voor de ‘betere erotische film’. Ruim voor de videotheek, laat staan het internet. Nee, voor je portie seksuele ontspanning was je afhankelijk van het louche boekenzaakje of voor de bewegende beelden de gammele 8-mm filmpjes of het grotere scherm in de cinema bis. Ons verhaal, tenminste sfeerschets, speelt in een dergelijke buurt. Als passanten hebben we een kort (113 pagina’s), maar toch intiem inkijkje in deze wat groezelige subcultuur. Een typering die we als buitenstaander er snel opplakken. De hoofdrol spelers hebben dat veel minder. Zij leven hun leven met een bepaalde trots. Dit uit zich in een zekere neerbuigendheid naar de bezoekers van deze etablissementen. Een gevoelde superioriteit als verdedigingsmiddel. Want zijn het uiteindelijk niet de hypocriete bezoekers, die de zielepoten zijn. Het niet aan het gerief komen in de huiselijke omgeving wordt gecompenseerd in ons filmzaaltje. Aangevuld met wat liveoptredens, striptease of peepshow.
Ook de filmoperator voelt zich een kenner en zijn materiaal behandelt hij met dezelfde eer die een Visconti of Bertolucci toekomt, kortom, trots op de cinematografische kunst.
Onze schrijver heeft middels dit tableau vivant een hulde willen brengen aan dit subgenre in de (film-)kunst.
We volgen Sonja, kassière en Marcel, filmoperator, van meer dichtbij. Op hun geheel eigen, bewuste en ook wel (soms wat wrange) humorvolle wijze houden ze zich staande in deze wereld, omringd door vele buurtgenoten, elk met hun eigen verhaal.
Het is echt een korte schets van tijd en omgeving. Zeker geen uitgebreide roman, eigenlijk een niet af verhaal. We zouden nog wel meer willen weten, maar dat zal voor een andere keer zijn. Of helemaal niet. Ook in het echte leven zullen we het vaak moeten doen met een moment opname, een niet afgeronde beleving.
Kortom, eigenlijk een sneakpreview van het echte leven in dit tijdsgewricht en milieu. Een uiterst aangename kennismaking, een 4* ervaring.

Meer recensies van Hullemans