De schrijver, de dader en de biograaf

Hullemans 24 april 2024
Heeft u geduld? Houdt u van een ouwerwetse ‘who did it?’ of eigenlijk ‘what’s the matter?’ Smult u van Agatha, Doyle of Chandler? Kijkt u niet op een paginaatje meer of minder? Houdt u van een spel met taal? Is the chase better then the catch? Dan is dit een boek voor u.
Jawel, dit klinkt als een boek van jaren her. Toch is de inkt nog maar net droog. Einde verhaal is een ingenieus opgebouwd verhaal over het schrijven van een verhaal (Nicky) over een verhalenschrijver (Sebastian). Laatst genoemde nodigt een oude penvriendin uit om zijn levensverhaal te schrijven, daar hij terminaal ziek is. In het verleden heeft de man naast het schrijven van misdaad helaas ook te maken met misdaad. De biograaf woont tijdelijk in het grote huis van de schrijver. We leren op deze manier ook de andere inwonenden kennen. De nieuwe vrouw des huizes, Diane en zijn dochter uit het eerste huwelijk, Madeleine. Het boek is deels geschreven vanuit het perspectief van Nicky en deels vanuit het perspectief van Madeleine. Naast deze personages passeren er nog vele de revue, al of niet echt van belang voor het verhaal. Door de veelheid aan personages, de cliffhangers, sfeerbeschrijvingen is het een zeer onderhoudend boek. Al had de eindredacteur wel wat kritischer kunnen zijn de op de dikte. Aan de andere kant, als het lekker leest en het blijft uitnodigend om het verhaal te volgen op zoek naar de clou, dan is dat toch geen straf. Sterker, een perfecte manier van onthaasten.

Meer recensies van Hullemans