Het licht staat op rood, het licht springt op groen, maar in Almelo verdween ooit gigantisch veel poen.

Hullemans 16 april 2022
Misschien een vreemde kop voor een recensie over een unieke, maar redelijk onbekende verzetsdaad in WO2.
Het boek beschrijft zeer minutieus de voorbereiding, uitvoering en naweeën van een het Duits gezag ondermijnende actie van de lokale ondergrondse. Krake heeft ervoor gekozen om een verhaal te vertellen, zo gedetailleerd mogelijk, elke protagonist een plekje gevend, echter zonder er een literair sausje over te gieten. Hij houdt de vaart erin en het recht toe rechtaan vertelde verhaal leest als een trein.
We krijgen uitgebreid te lezen wat de illegaliteit allemaal inhoudt. Onderduikadressen verzorgen, vervalste identiteitsbewijzen, onderduikers tijdig verplaatsen, koeriers op de fiets, die communicatie onderhouden tussen de vele medespelers. En het opvallende is dat dit alles beschreven/beleefd wordt of het de gewoonste zaak van de wereld is. Alsof niet je leven op het spel staat als je gepakt wordt. Het is ook de Gewone Man/Vrouw/x die dit fatalistisch kat en muisspel bedrijven. Gedwongen door een meedogenloze overheerser. De schrijver laat zien dat in een dergelijke hopeloze situatie ongekende krachten in de mens bovenkomen.
Vandaar mijn titel, ongekende heldendaden verteld op onderkoelde toon, Herman Finkers waardig.
Zelfs de ondergang van verschillende strijders in een meedogenloos concentratiekamp wordt op een dergelijke toon gedeeld.
Dit alles heeft wel tot gevolg dat deze ongekende oorlogsgeschiedenis niet echt de emotionele snaar weet te bespelen. Je leert alles over ‘het werk’, maar het beklijft niet.
Het boek is fenomenaal vormgegeven. Dit alles levert een degelijke 3-sterrer op.

Meer recensies van Hullemans