Niets zo complex als een relatie in de Vinex

Hullemans 23 juli 2023
Niets zo complex als een relatie in de Vinex

Wat zet een schrijfster aan om een thriller te dichten over een saai onderwerp als de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra (VINEX)? Een instrument om de enorme bevolkingsgroei in Nederland op te vangen. Zoals Hugo de Jonge nu roept, bouwen, bouwen, zonder onderliggend doorwrocht document hadden we in de jaren ‘90 wel een regering die een visie had en daarna aan de slag ging. De VINEX wijk was geboren. Nabij de grote steden werden deze uit de grond gestampt. Allemaal met het oog op fijn en modern wonen. Het gouden concept bleek al gauw het tegendeel te worden dan wat aanvankelijk gedacht. Saai, saaier, saaist. Een uitdaging voor Bernice Berkleef, een uiterst getalenteerd thrillerschrijver, getuige de nodige onderscheidingen voor haar eerste 2 boeken, prijs van de boekhandelaren en de Gouden Strop, om hier een spannend boek te situeren.
Alleen al met de gekozen lokatie zet ze ons op het verkeerde been, Amstelveen. En laat nu net volgens Wikipedia daar geen VINEX wijk liggen.
De roman leest als een trein. Taalgebruik is zeer doelmatig, geen literaire frivoliteiten, maar gedegen een verhaal vertellen. Op een uiterst efficiënte manier toewerken naar een climax, de BuurtBBQ. Hoe VINEX wil je het hebben.
Alle belangrijke personages komen tot leven in hoofdstukken die telkens vanuit het perspectief van een van hen is geschreven. En zoals in een goede thriller is niets wat het lijkt.
Naast het opbouwen van het misdaadverhaal wordt ook zijdelings de Nederlandse jeugdzorg van een kritische noot voorzien. Er wordt op een fraaie manier een modern gezin met een overambitieuze kostwinner geschetst. Daarnaast een aardig inkijkje in het hoofd van een misdadiger. De nuchtere weergave van de gedachtenspinsels van een crimineel of psychopaat laat je de rillingen over de rug lopen.
En zoals een goed spannend boek betaamt komen alle eindjes prima bij elkaar. Het blijft lastig om een goede recensie over een thriller te schrijven zonder te spoileren, daarom kort en bondig. Ook het derde boek van deze schrijfster is Gouden Strop waardig. Lees en huiver.

Meer recensies van Hullemans