Van bakvis tot presidentskandidaat

Hullemans 31 augustus 2020
En hoe vaak denk je niet ‘had ik dat maar anders aangepakt’. Maar helaas, gedane zaken nemen geen keer. Behalve als je romancier bent. En dan hoef je je zelfs niet eens te beperken tot je eigen leven. Nee, je gaat filosoferen of fantaseren, stel dat......of in het Engels ‘what if....?’
Zo heeft Curtis Sittenfeld zich uitgeleefd op de politieke familie Clinton-Rodham. Een uniek stel in de Amerikaanse geschiedenis. Een voormalig first-lady, die zelf de handschoen oppakt om de rollen om te draaien en haar man op te volgen als hoogste baas en hem tot eerste first-man van de geschiedenis te torpederen. Zoals we weten is het anders gelopen, een vrouw op die positie was toch een stap te ver.
En dan probeer je daar verklaringen voor te vinden en ga je op zoek naar een scenario waarin het sprookje zo maar zou kunnen uitkomen.
Kortom, we volgen Hillary Rodham, een jonge bakvis met hoge ambities, maar ook zooooo verliefd. Het boek bevat verschillende episodes. De jonge meid, op haar toekomst voorbereid, met toch de neiging om haar toekomst ‘op te offeren’ voor haar geliefde Bill. Het eerste deel met uitgebreide beschrijvingen van een verliefd stel komt wat ‘boeketreeks -achtig’ over. Tot de roman een kanteling tov de werkelijkheid maakt. Ze verlaat Bill, z’n ‘masculiene’ gedrag wordt te veel. Einde verhouding. Daarna volgen we Hillary op het politieke pad. Gelijkheid (ongeacht geslacht, sociale achtergrond of kleur), gezondheidszorg en onderwijs als belangrijkste thema’s. In het 2e deel van de roman speelt naast de persoonlijke ontwikkeling van Hillary, het politieke klimaat en dan specifiek het politieke slagveld naar een presidentskandidaat-nominatie de hoofdrol.
Het boek leest vlot weg, is redelijk geloofwaardig geschreven en geeft een mooi inkijkje in het Amerikaanse politieke systeem. En het houdt je tot het laatste hoofdstuk in spanning, redt ze het of redt ze het niet?

Meer recensies van Hullemans