Humoristisch tijdsbeeld met enig cynisme weergegeven

Ideke 21 oktober 2019
Kruisverband is een autobiografie van een in 1956 in Den Haag geboren vrouw. Ze heeft onder pseudoniem geschreven en volgens de boekinfo zou je tijdens het lezen van het boek ontdekken wie er achter dit pseudoniem schuil gaat. Helaas is het me niet gelukt. Soms dacht ik het te weten maar bleek het toch niet correct te zijn. Gestudeerd in Delft en voornamelijk als econoom en techneut gewerkt. Je zou zeggen genoeg parameters om een match te kunnen vinden, maar helaas.

Het is een goed opgebouwd levensverhaal. Omdat ik 5 jaar jonger ben dan de schrijfster zijn veel dingen herkenbaar. Het geeft een humoristisch tijdsbeeld weer in prettig lezende passages. Vooral wat haar privéleven betrof. Maar zodra haar universitaire en carrière leven ter sprake kwam, stagneerde het lezen. Ik moest mezelf ertoe aanzetten om door te lezen. De processen werden erg uitgebreid en technisch verteld waardoor het langdradig werd. Soms voelde ik me dan een ‘burgertrut’ zoals meerdere malen opgemerkt werd in het boek. Ik ben tenslotte dan ook niet universitair geschoold maar ik neem aan dat het boek voor alle lagen in de bevolking te lezen moet zijn. Gelukkig werden deze passages dan weer afgewisseld met leuke anekdotes uit haar privéleven, dus kwam ik snel terug in mijn leesflow.
De titel van het boek, Kruisverband, is goed uitgelegd in het verhaal. Immers de verbanden moeten in diverse fases van het leven gelegd worden.
Ze brengt haar mening scherp naar voren, niets mis mee maar soms kwetsend voor mij als lezer. Maar meerdere keren legt ze in het boek uit dat ze bot kan reageren, dus aan de lezer de keuze om je er al dan niet aan te storen.

Meer recensies van Ideke