Heb ik weer! Een olifant in de bus...

Ilja 01 augustus 2019
Jip zit in de bus. Hij is onderweg naar school. Maar, er wil een olifant mee. En laat dat nou net helemaal gaan zoals het hoort. Komt Jip nog op tijd?

Op de voorkant siert een grote olifant. Het is een vrij doorsnee cover, maar dat verandert wanneer je het boek opent. Dan komt de herkenbare knip-en-plakstijl van Barbara de Wolf naar voren en die eigenlijk een beetje miste op de cover. De tekst komt van Marjet Huiberts, ook bekend van Aadje Piraatje en We hebben er een geitje bij. De tekst is op rijm, wat een leuke bijdrage levert aan de woordenschat.

De illustraties in het boek zijn dus van Barbara de Wolf en het is ontzettend leuk om na het lezen van dit boek, de jonge lezers zelf met deze stijl aan de slag te laten gaan. Dit is een leuke verwerkingsopdracht en meteen een goede manier om te ontdekken wat er blijft hangen. Maken ze bijvoorbeeld een ov-chipkaart na?

Het verhaal in het prentenboek is vrij klassiek opgebouwd: begin, probleem, opbouwing naar een oplossing en een einde. Hierdoor is het boek prima voor te lezen aan kinderen van een jaar of vier. Hen zal de kleine details in de prenten opvallen, dus het is zeker een aanrader om dit boek met een paar kinderogen naast je te gaan lezen.

Meer recensies van Ilja