Heerlijk voorleesboek

Ilja 02 augustus 2019
Ben en zijn opa maken allerlei leuke avonturen mee in Vakantieprut en appelmummies van Naomi Tieman en Annelies Vandenbosch. In tien verhalen leer je Ben en zijn opa kennen en ga je mee kamperen, op bezoek bij ome Gerard en beleef je een stroomstoring.

De verhaaltjes zijn niet te lang en niet te kort om aan jonge kinderen voor te lezen. Ze bevatten herkenbare situaties en humor: ideaal voor kleuters! Daarnaast zijn ze voorzien van leuke tekeningen. Wat ik enorm kan waarderen is dat er woordgrapjes voor volwassenen inzitten, waardoor het voorlezen van de verhaaltjes echt een feest is.

De verhaaltjes deden mij een beetje denken aan de verhalen van Jubelientje en haar oma, maar in dat geval gaat het niet over een meisje en haar oma, maar een jongen en zijn opa. Toch is dit boek geen boek wat alleen aan jongens voorgelezen kan worden. De avonturen die Ben en zijn opa beleven, zijn in die zin genderneutraal en net een tikje anders dan de huis-tuin-en-keukenavonturen in andere voorleesboeken. Daarin heb ik in ieder geval nog nooit een mopperdag tegengekomen.

Vakantieprut en appelmummies is een zeer geschikt voorleesboek voor de zomervakantie, oppasopa's of voor kinderen die van voorlezen houden, leeftijd maakt daarbij totaal niet uit.

Meer recensies van Ilja