Aangrijpend

IngeBrun 09 juli 2020
Recensie Een gemakkelijke prooi van Norman Jansen

Aangrijpend

Vanaf de eerste pagina zit je in het verhaal en het boek wegleggen is bijna geen optie. Het is een zeer triest en heftig verhaal over twee jongens in twee totaal verschillende werelden.

Zo heb je Thiemo,een jongen met een lichte beperking, wonend in Utrecht bij zijn moeder. Zijn moeder heeft weinig tijd voor hem en hierdoor is Thiemo vaak alleen en eenzaam. Hij is heel onzeker en binvloedbaar Vrienden heeft hij niet echt behalve Mike en zijn bende die vaak misbruik van hem maken. Ook is er Chimene. Bij haar gingen echt mijn haren over eind staan. Bestaan er naast loverboys dan ook lovergirls?

Youssef woont in Mali in een weeshuis dat wordt verzorgt door Khadja. Khadia werkt hard en probeert de kinderen zoveel mogelijk te beschermen . Youssef hoort hier veel over Europa en grijpt zijn kans om er naar toe te gaan. Hij loopt weg uit het weeshuis met alle gevaren van dien. Als lezer wordt je meegenomen op de zeer gevaarlijke reis vol criminele organisaties, geweld en sexmisbruik. Een heftig verhaal over mensenhandel en veel leed dat je niet meer loslaat.

Norman Jansen heeft een vlotte en prettige schrijfstijl. De omgeving weet hij goed te omschrijven en ook de personages heeft hij voldoende uitgewerkt. De hoofdstukken zijn van een goede lengte.
De verhaallijnen wisselen elkaar steeds af maar komen op het eind van het verhaal mooi bij elkaar.

Een diepe buiging voor Norman Jansen om van zo’n heftig thema als mensensmokkel en de sexindustrie zo’n mooi boek te kunnen schrijven. Voor mij persoonlijk niet een roman en zou ik het meer zoeken in het genre waargebeurd. Een aangrijpend verhaal dat nog lang na blijft.
Ik geef het de welverdiende 4 sterren

Meer recensies van IngeBrun