Pittig

IngeBrun 10 februari 2024
Ik las het boek Gewetenloos van Lois Blommenstein. Gewetenloos is het tweede deel uit een trilogie. Eerder las ik Machteloos.

Ook dit verhaal gaat over Johan en Jaimy al zijn we nu een paar jaar verder. Johan heeft een zoontje Sil En Jaimy is hoogzwanger. Beide vrouwen worden niet met rust gelaten door Liam en Lars terwijl beide in de gevangenis zitten. Liam zit vast voor verkrachting en Lars voor zware mishandeling. Liam blijft Joan lastig vallen helemaal als hij er achter komt dan Sil misschien wel zijn zoontje is. Ook Lars kan Jaimy niet met rust laten en de vrouwen belanden weer in een gevaarlijke situatie.

Ook leren we in dit boek de jongen Troy kennen. Hij maakt iets vreselijks door . Lang begreep ik niet wat Troy met het verhaal te maken had. Ik vond het meer een verhaal op zich. Later begrijp je het en komt het verhaal samen.

Dit deel is nog heftiger dan deel 1. Met walging lees ik over verkrachting, ontvoering en kindermisbruik. Iets waar we maar wat graag onze ogen voor sluiten maar wat helaas nog te vaak voorkomt.

Opnieuw weet Blommenstein me met haar schrijfstijl te prikkelen. De emoties die er tijdens het lezen door je heengaan zijn bijna niet te beschrijven. Je voelt woede, walging maar ook verbazing. Zo was ik erg verbaasd dat de vrouwen zich zo onder druk laten zetten door mannen die in de gevangenis zitten. Ook verbaas ik me er over hoeveel macht de mannen dan nog hebben. Je zou toch denken om ze dan juist niet te willen spreken en of hulp te gaan zoeken ondanks de angst.

Het neemt niet weg dat ik ook dit boek weer geweldig vond. Ik beloon het met 4 sterren en ben erg benieuwd naar het laatste deel Meedogenloos

Meer recensies van IngeBrun