Prachtige feelgood

IngeBrun 25 maart 2024
In Portugese passie van Ellen van Herk lees je het verhaal van Manon die werkzaam is in Lissabon. Wanneer ze in een tijdschrift een foto ziet waar een bekende kunstenaar op staat en haar oma wordt ze erg nieuwsgierig. Haar oma heeft ze al jaren niet meer gezien en ze is heel benieuwd wat deze foto te betekenen heeft. Manon gaat op zoektocht en komt uit in het mooie Portugese dorpje Pedreia waar de kunstenaar Quim Plumes woont. Ook ziet ze dat er een jaarlijks feest plaats vind en zo besluit Manon dat haar zoektocht hier zal beginnen.

Het boek wordt vanuit drie personages geschreven. Zo volgen we Manon op haar zoektocht naar haar oma Marleen. Quim verteld Manon veel over haar oma waardoor we terug gaan in het verleden. Zo leren we ook de moeder van Manon kennen als Gaby.

De perosnages zijn prachtig uitgewerkt en het is geweldig om over deze drie vrouwen te lezen . Je stapt in het leven van deze vrouwen en je voelt en leeft met hen mee. Ook de mannen zoals Gilberto en Quim krijgen een mooi uitgewerkt personage. Zowel de personages als de omgeving worden mooi en beeldend omschreven.

Ellen van Herk heeft met Portugese passie een prachtige roman neergezet waarbij de lezer wordt uitgenodigd om mee te leven met de belevenissen van Manon, Marleen en Gaby. Op het eind zit er ook nog een mooi stukje spanning in. Dit boek vol liefde, familie en vertrouwen lees je in een ruk uit.

Ik heb genoten van elke bladzijde. Dit was mijn eerste kennismaking met Ellen van Herk maar ik hoop dat er nog vele boeken van haar gaan volgen. Ik beloon het met 5 sterren.

Bedankt Uitgeverij Ellessy voor dit mooie exemplaar

Meer recensies van IngeBrun