Meeslepend en ontroerend

IngeBrun 03 mei 2024
Met dank aan Best of romance mocht ik het boek Met hart en ziel van Katarina Widholm lezen. Met hart en ziel is een debuut roman en het eerste deel van de trilogie Het Zweedse lot.

Het verhaal speelt zich af in 1937 in Zweden. Betty, 17 jaar, verhuist van het platteland naar het grote Stockholm om daar als dienstmeisje te gaan werken in het gezin van dokter Molander. Tijdens de treinreis krijgt ze contact met je Joodse Martin Fischer en raken ze in gesprek. Beide zijn ze dol op lezen. Wanneer ze ieder hun eigen weg vervolgen beloven ze contact te houden en krijgt Betty een mooi boek. Het is hard werken voor Bettini de familie Molander maar de brieven van Martin maken veel goed en bieden haar troost. Wanneer ze elkaar weer ontmoeten komt er een mooie romance uit maar heeft deze kans van slagen nu er sprake is dat er een oorlog uit zal breken?

Met hart en ziel is een vlot geschreven roman. Widholm weet erg goed sfeer en gevoel in het verhaal te brengen. Het verhaal kabbelt op een prettige manier voort en zo kom je meer te weten over de verschillende personages. Deze zijn met gevoel neergezet . Het verhaal krijgt pas echt vaart wanneer er iets gebeurt wat het leven van Betty compleet op z’n kop zet. Het verhaal heeft dan ook mooie en verassende wendingen.

Met hart en ziel is een mooi historische roman wat ik met veel plezier heb gelezen. Ik kijk uit naar het tweede deel.

Meer recensies van IngeBrun