Reset

IngeBrun 06 september 2019
Reset van Blake Crouch

Barry Sutton, werkend bij de NYPD, kan niet voorkomen dat een vrouw zelfmoord pleegt door van een flatgebouw te springen. De vrouw lijd aan F.M.S(False Memory Syndrome). Haar laatste woorden: “mijn zoon is gewist” kan Barry maar niet vergeten en hij besluit op onderzoek te gaan. Het wordt wel een hele vreemde zaak. Mensen die plotseling herinneringen hebben aan een leven dat niet van hun was. Deze valse herinneringen, die heel echt aanvoelen, maken de mensen gek en drijven ze tot wanhoop.
De zoektocht leid Barry naar Helena Smith, die een wat vreemd onderzoek doet dat levens kan veranderen. Dit mag echt niet in vreemde handen komen. Dit onderzoek doet ze voornamelijk om haar moeder te kunnen helpen. Zij lijd aan de ziekte Alzheimer.

Het verhaal komt voor mij wat moeizaam op gang. Je leert Barry en Helena kennen en ook lees je over het syndroom F.M.S. Allemaal best veel informatie en af en toe wat langdradig en ook de tijdssprongen bemoeilijkte mij het om het boek vlot door te lezen. Het onderwerp, het brein, vond ik best wel complex en het theoretische gedeelte over de ontwikkelingen vond ik saai en pittige stof om door te lezen.

Het wordt verteld uit het perspectief van Barry Sutton en de tegenwoordige tijd. De verhaallijn van Helena speelt zich af in het verleden. Beide doen ze er alles aan dat de uitvinding niet in verkeerde handen te laten vallen.
Heel langzaam komen deze verhaallijnen bij elkaar en ook dan krijgt het boek wat meer vaart.
Door de uitvinding van Helena veranderen beide levens doordat hun herinneringen ook steeds veranderen. Wat is waar en wat niet. Hierdoor leer je de karakters van beide ook niet echt kennen.

Het science fiction is niet echt mijn ding. Ik hou niet van andere werkelijkheden.
Het is zeker geen boek dat je zomaar even leest. Ik moest er constant mijn gedachten bij houden. Er gebeurt soms heel veel achter elkaar. Spanning heeft het boek zeker vooral als de sponsor andere bedoelingen heeft met de uitvinding.

Ik geef het 3,5 ster

Meer recensies van IngeBrun