Stof

ISBN: 9789 4638 86017
Genre: Apocalyptische roman
Uitgeverij: Hamley Books
Aantal pagina’s: 262

Via de Thrillers and more leesclub mocht ik deelnemen met dit boek.
De cover sprak me meteen aan. Een stoere man gehuld in het stof . De tekst erbij: Als je wereld opgaat in stof wil je dan nog leven wekte mijn nieuwsgierigheid. Persoonlijk heb ik nog niets van Joanne Carlton gelezen dus stap ik er blind in.
Het verhaal begint op 23 Augustus 1966, volgens het boek de laatste dag in het leven van Simon James. De wereld gaat ten onder aan een grote zwarte stofwolk die dodelijk is voor iedereen. Helaas ook voor Lisa, de vrouw van Simon en hun zoontje Charlie. Ook Simon denkt dat zijn laatste uurtje is toegeslagen tot hij wordt overvallen door een aantal mannen is speciale pakken. Hij wordt door hen Adam genoemd en hij moet zich tegen hun zin omkleden om mee te gaan naar de cocon. Dit alles in opdracht van Kim. Wie zij is blijft lang geheim net als de Eva die samen met hem de cocon in moet.
Het verhaal doet voor mij allemaal wat sciencefictionachtig aan. Veel onwaarheden voor mij maar die zo gebracht worden dat het allemaal wel heel menselijk wordt gebracht. Het verhaal leest vlotjes. Het verhaal wisselt van tijden en bij elke wisseling zijn de hoofdstukken heel mooi geïllustreerd. Dit geeft het boek iets extra’s. Je leest over liefde, verdriet en afscheid nemen. Dit alles raakt je wel. Er zijn erg weinig personages maar Simon wordt erg menselijk neergezet. Je leeft echt met hem mee en voelt zijn emoties en worstelingen. Voor de mannen in de pakken kon ik totaal geen sympathie opbrengen.
Het verhaal zit heel goed in elkaar maar ik vond het wel allemaal wat langdradig worden. Je voelt dat er wat staat te gebeuren maar dit laat lang op zich wachten. Is dan daar het moment dat Adam (Simon) de cocon ingaat, wordt dit juist voor mij wat te snel afgeraffeld. Het plot vind ik geweldig en komt ook echt uit de lucht gevallen. Wel heb ik de vraag hoe nu verder? Is het bewust een open eind van Joanne Carlton?
Een dikverdiende 4 sterren

Meer recensies van IngeBrun