Oproep tot begrip

Ingrid 01 december 2023
Voor het leesteam van het tijdschrift Libelle ontving ik van de uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts een exemplaar ter bespreking.
De auteur Annick Ruyts ken ik van haar werk voor VRT waar ze meerdere programma's verzorgde en nu recent is ze columnist in het tijdschrift Libelle waar ze wekelijks een thema beschrijft.
Eind vorig jaar werd ze na 33 jaar plots ontslagen en dit feit is de aanleiding voor het schrijven van haar boek. Ze behandelt niet de financiële en juridische aspecten die met een ontslag naar boven komen maar richt zich vooral op de menselijke gevolgen. Hoe wordt deze klap ervaren, zijn er vangnetten en hoe organiseert men zijn verdere loopbaan.
De cartoon op de cover geeft duidelijk weer hoe het plotse ontslag bij haar is overgekomen, zonder enige aanleiding of voorgaand evaluatiegesprek werd hogerhand beslist dat op basis van leeftijd personeelsleden zouden afvloeien en een e-mail bracht het nieuws naar de betrokkenen. De titel van het boek werd me duidelijk bij het lezen, het is vooral naar de werkgevers gericht dat men zijn medewerkers best bedankt.
In het boek zijn haar dagboekfragmenten opgenomen. Ze is beginnen schrijven om haar emoties te noteren als een vorm van therapie. Het is een rouwproces met verschillende fases waar men door moet spartelen.
Ze wil vooral tips aan de werkgevers bezorgen om het onderwerp bespreekbaar te maken en de klap te verlichten. Er zijn ook anonieme getuigenissen opgenomen om haar pleidooi te bevestigen. Daarnaast heeft ze beroep kunnen doen op specialisten die dit thema beroepshalve onderzocht hebben en ze heeft via interviews hun bijdrage opgenomen.
Ook het thema om een nieuwe job te zoeken werd aangekaart en eens 50+ is dit geen evidente zoektocht. Zelden krijgt men een uitnodiging tot een sollicitatiegesprek of een reactie waarom men niet weerhouden werd. Dus ook hier een duidelijke vingerwijzing naar werkgevers dat het beter aangepakt moet worden.
Het boek leest heel vlot, zeer duidelijke taal met getuigenissen en hopelijk nemen HR medewerkers of werkgevers haar tips ter harte.

Meer recensies van Ingrid