Indigo meer dan een kleur!

Ingrid 15 april 2024
Roxanne Wellens is een 26-jarige auteur, journalist en illustrator. Ze woont in de Antwerpse rand en debuteerde met de jeugdroman Te mooi om waar te zijn. Drie jaar geleden won ze een Bronzen Griffel in Nederland voor De dingen die ik nooit kon zeggen, een mix van proza en poëzie. Dit jaar op 2 april Wereld Autismedag verscheen haar derde boek Indigo, een semi- autobiografische roman over leven met autisme en ADHD.
De cover is een tekening van een vrouw vol met tattoos en de titel Indigo staat in reliëf. Bij de vrouw hangt haar pony over het voorhoofd en bedekt de ogen om zichzelf te beschermen en ook de wereld vanachter een scherm te kunnen waarnemen. Want dit boek gaat over een jonge vrouw die pas een verklaring kreeg voor problemen waar ze van kinds af mee worstelt, ze heeft autisme en ADHD. Ze werkt als journaliste en heeft juist Owen ontmoet waarmee ze een goede klik heeft. Maar haar strijd om de diagnose te aanvaarden en haar weg in de maatschappij te vinden maakt het voor haar echt moeilijk om een relatie te starten en uit te bouwen.
Het boek is onderverdeeld in grote blokken die telkens een kleur meekregen van carnavaloranje over sequoiagroen om te eindigen met indigo. Daaronder zijn er hoofdstukken die geen nummers kregen maar wel titels met telkens Indigo in verwerkt. De hoofdstukken zijn klein, ook gebruikt ze korte zinnen in een zeer gedetailleerde, filmische schrijfstijl. Haar geweten heeft een naam verwijzend naar een klasgenoot en die zinnen staan steeds in een ander lettertype. Als fan van Disney spelen deze animatiefiguren een belangrijke rol in haar leven en verwijst ze ook naar liedjesteksten uit deze tekenfilms om haar gevoelens uit te leggen.
Geregeld worden de hoofdstukken afgewisseld met een mail naar haar zus die in Japan woont en waarin we nog meer details uit haar jeugd meekrijgen.
Het boek leest heel vlot en ik kon het moeilijk opzij leggen. Men leert heel veel bij over hoe prikkels, kleuren en geluiden ervaren worden door mensen met autisme. Ze leren eerst zichzelf aanvaarden alvorens ze de anderen toelaten.
Kortom een aanrader en ik kijk uit naar nieuwe werken van deze auteur.

Meer recensies van Ingrid