Opnieuw een spannende thriller

Ingrid 21 mei 2023
De auteur Chris Carter is geboren in Brasilia (Brazilië) en verhuisde na de middelbare school naar de Verenigde Staten waar hij psychologie met als specialisatie criminologie studeerde. Hij werkte jaren als psycholoog voor hij als professioneel muzikant (elektrische gitaar) de wereld rondreisde. Nu is hij fulltime schrijver en woont in Londen.
Rond de rechercheur Robert Hunter heeft hij een thrillerserie geschreven waarvan er al twaalf boeken in het Engels verschenen zijn. Het boek De Beeldhouwer is het vierde deel dat nu in het Nederlands gepubliceerd werd. De boeken kunnen afzonderlijk gelezen worden.

Een studente verpleegkunde die bijklust als thuisverpleegster ontdekt het lichaam van haar patiënt, officier van justitie Derek Nicholson die gruwelijk vermoord werd. Het team van profiler Robert Hunter wordt op de zaak gezet en merkt de werkwijze van communicatie door de dader op. Wanneer een tweede lijk opduikt dat ook gruwelijk vermoord werd, beseffen ze dat ze dringend de psychologie van de dader moeten doorgronden voor er nieuwe slachtoffers vallen.

De cover van het boek is opvallend en in een boekhandel zou ik het zeker vastgenomen hebben om de achterflap te lezen voor meer info. De beitel vormt een directe link met de titel als instrument van een beeldhouwer. Maar wat de roos en prikkeldraad ermee te maken hebben is een raadsel dat bij het lezen zijn antwoord krijgt.
De ondertitel "Het is maar goed dat je het licht niet aandeed..." geeft onmiddellijk het gevoel van spanning weer.
De hoofdstukken zijn heel kort wat het leestempo verhoogt. In totaal zijn er 119 hoofdstukken met meestal op het einde een cliffhanger zodat men steeds wil verder lezen. Een vlotte, beschrijvende schrijfstijl waar afwisselend het onderzoeksteam en de dader aan bod komen, verhoogt de spanning. In dit boek ontdekken we meer details uit de jeugd van de rechercheur Robert Hunter. Als lezer blijft men tot het einde gissen naar de identiteit van de dader en ik zat totaal op een fout spoor.
Dit was mijn tweede boek uit de serie maar zeker niet mijn laatste.

Meer recensies van Ingrid