Paranormale invloeden of niet?

Ingrid 10 september 2023
Dank u aan de Xander uitgeverij voor dit voorleesexemplaar.

De auteur Janice Hallett is een Britse journalist, scenarioschrijver en haar roman The Appeal (vertaald De Hoofdrol) uit 2021 was het tweede best verkochte fictiedebuut en won in 2022 CWA New Blood Dagger. Haar tweede boek The Mysterious case of the Alperton Angels werd in het Nederlands vertaald als De zaak van leven of dood.
De cover is aantrekkelijk met de zwart/wit tekening en naam van auteur en titel in dezelfde kleur. Waarom er een paars vleugeltje links op de cover staat, wordt duidelijk tijdens het lezen van het boek.

Auteur Amanda Bailey onderzoekt de zaak van de Alperton Angels, een sekte die 18 jaar geleden na een groepszelfmoord ontmanteld werd. Twee overlevenden met een baby zijn sindsdien spoorloos en ze probeert de vermisten op te sporen en werkt samen met een collega journalist. Als lezer volgt men haar voorbereidend werk om met een boek te starten. Al vlug blijkt dat ze beter dit dossier niet aangeraakt hadden en krijgen ze te maken met al dan niet paranormale invloeden om hun aan te sporen te stoppen met zoeken.

De vormgeving van het boek wijkt af van de gebruikelijke regel want men krijgt geen doorlopende tekst voorgeschoteld. Het plot bestaat uit e-mails, whatsappjes, sms'jes, post-it berichten, filmscript en uitgetypte interviews. Chronologisch volgt de lezer de zoektocht van de auteur en het lijkt een puzzel die men moet samenstellen. Er zijn geen hoofdstukken in het boek maar dit is geen gemis.
Voor het eerst maakte ik kennis met dit concept en het is inderdaad even aanpassen maar eens de eerste vijftig pagina's achter de rug was ik goed vertrokken. De originele opmaak zorgt dat de spanning behouden blijft omdat men nieuwsgierig is naar de afloop. Het boek leest heel vlot en het verrassend einde blijft nazinderen. Als lezer wordt men uitgenodigd te beslissen wat men met het bewijsmateriaal zou doen het potje gedekt laten of niet? Deze interactieve aanpak is misschien niet voor iedereen maar ik hou er een positief gevoel aan over na het lezen van dit boek.

Meer recensies van Ingrid