Aangrijpend prachtverhaal

Ingrid 02 mei 2024
Dankzij Best of Romance kreeg ik van Meulenhoff Boekerij een exemplaar in ruil voor een review.
De Amerikaanse schrijfster Kristin Hannah is op 25 september 1960 te Garden Grove, Californië geboren. Ze studeerde communicatie aan de Universiteit van Washington en rechten aan de University of Puget Sound. Als advocate werkte ze in Seattle voordat ze voltijds schrijfster werd. Ze woont afwisselend aan de Westkust en op Hawaï.
In 1997 kreeg ze het idee om een boek over de Vietnamoorlog te schrijven en na veel research is het haar na 27 jaar gelukt. Deze oorlog heeft ze als kind en tiener beleefd en duidelijk dat dit sporen nagelaten heeft.
De cover is een foto van een rotsachtig gebied aan het water met een vrouw op een houten stijger die uitkijkt naar een helikopter in de verte. De titel in een dieprode kleur staat centraal en is beter gekozen dan de originele Engelse titel "The women" .

Het boek vertelt het verhaal van Frances McGrath of Frankie voor de vrienden in een tijdspanne van twintig jaar. Ze groeit op binnen een welgesteld conservatief gezin op Coronado Island met haar ouders en broer Finley. Haar vader heeft een "Wall of fame" in zijn bureau en wanneer haar broer opgeroepen wordt voor deelname aan de Vietnamoorlog wil zij als verpleegkundige zich vrijwillig melden. Haar ouders steunen haar keuze niet maar volgens haar kunnen vrouwen ook helden zijn en hoopt ze zo op waardering van haar vader. Onvoorbereid komt ze aan in de buurt van Saigon waar chaos, wanorde en dood heerst. Ze wordt toegewezen aan Barb en Ethel die al ervaring hebben als operatieverpleegsters en haar meeslepen in hun strijd om levens te redden. Ze worden vriendinnen voor het leven en blijven elkaar ook achteraf steunen.
Het boek bestaat uit twee delen : eerst volgen we Frankie in Vietnam en de beproevingen die ze er doorstaat en vervolgens haar terugkeer naar Amerika waar ze als veteraan niet de nodige hulp of erkenning krijgt.

Als achtergrond krijgen we veel info over de Amerikaanse geschiedenis uit de jaren zestig en zeventig, met oog voor detail, film en muziek uit die tijd.
Het is een eerbetoon aan de Amerikaanse verpleegkundigen die gediend hebben in de Vietnamoorlog en die achteraf te horen kregen dat ze niet gevochten hebben en dus geen statuut van veteraan kregen. Mooi dat ze niet "vergeten" worden voor hun inzet en hopelijk leest een filmproducent dit boek en wordt er een film over gemaakt.

Het is een heftige, meeslepende en erg aangrijpende historische roman. Niet moeilijk om te lezen maar nooit langdradig of saai. Eens gestart kan men het boek moeilijk wegleggen. Met haar beeldende schrijfstijl slaagt de auteur erin gebeurtenissen, emoties en gevoelens intens te verwoorden. Als lezer ervaart men het alsof men zelf in het evacuatiehospitaal zit, de hitte aanvoelt, de geuren en bloederige taferelen waarneemt.
Een echte aanrader met een waardige score van 5/5!

Meer recensies van Ingrid