Na het bekijken van de film Darkest Hour over het begin van de Tweede Wereldoorlog en hoe Winston Churchill premier werd, plus mijn bezoek in mei aan Belnheim palace waar hij geboren is en Chartwell zijn geliefde woonplaats, keek ik uit naar de nieuwste biografie van Andrew Roberts over deze historische figuur. Hij kon gebruik maken van archieven die eindelijk geopend mochten worden (vooral brieven) en die een andere kijk legden op verschillende momenten uit het leven van Winston Churchill. De lezer krijgt telkens een bronvermelding en de auteur beperkt zich niet tot het meedelen van de feiten maar confronteert de nieuwe info met gegevens uit boeken of geschriften die vroeger uitgegeven werden. Hij gunt ons ook een blik over het familiale leven van de vroegere premier vanaf zijn geboorte en de moeilijke relatie met zijn ouders, achteraf zijn gelukkig huwelijk met Clementine die ook over een sterk karakter beschikte om hem de baas te spelen. Sommige periodes uit de Tweede Wereldoorlog worden meer belicht dan andere maar dat zal de keuze van de auteur geweest zijn. Het is nu al een boek van 1070 bladzijden geworden maar het heeft me geen enkel moment verveeld.

Reacties op: Niet zomaar een geschiedenisboek

Churchill - Andrew Roberts
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 49,99