Het kind de dupe

Ingrid 20 maart 2020
De Noorse schrijfster Karin Fossum vervolledigt haar serie rond politie inspecteur Konrad Sejer met een 13e deel : De Verduistering.

De cover is heel apart, donker en achteraf bekeken praktisch geen verband met het verhaal. Op basis van de tekst op de achterflap zou ik het boek in de boekhandel wel meenemen.

Het verhaal start met de val van de peuter Elias van een balkon op de 6e verdieping van een hotel. De lezer wordt onmiddellijk geconfronteerd met de vraag is het een ongeluk of is er meer aan de hand. De politieman Konrad Sejer wordt met het onderzoek belast en het blijkt al vlug om een welles-nietes verhaal te gaan wanneer de ouders met uiteenlopende verklaringen afkomen. De auteur houdt de inspecteur op de achtergrond maar hij volgt het net als de lezer als een toeschouwer. Hij blijft hen wantrouwen en houdt hen in de gaten als een spin om toe te slaan als één partij breekt.

De beide hoofdpersonages worden door de auteur goed uitgediept met als aanvulling gedetailleerde beschrijvingen. Beurtelings komen beide partijen aan het woord en krijgt de lezer belangrijke puzzelstukjes langzaamaan toegespeeld. De nieuwsgierigheid blijft omdat de nieuwe aangereikte elementen nieuwe vragen oproepen. Men heeft nooit het gevoel dat de dader gekend is, ze slaagt er echt in om de spanning te behouden. Het boek is niet onderverdeeld in hoofdstukken maar in drie grote delen om het tijdsverloop te benadrukken. De schrijfstijl en woordkeuze is aangenaam. Men kan het boek moeilijk wegleggen omdat men antwoord wil op talrijke vragen. Een aanrader voor wie van een goede thriller houdt.

Meer recensies van Ingrid