Dit boek voel je in je hart

ingrid Lemmens 01 maart 2024
Ik mocht dit heerlijke boek lezen voor de Zin in feelgood leesclub op facebook waarvoor dank, ook aan de uitgever Luitingh-Sijthoff.

Dit boek heb ik diep van binnen gevoeld.....
Vooraan staat een stuk tekst uit dear Evan Hansen en deze kwam al binnen omdat ik het gevoel dat beschreven werd maar erg goed herkende door mijn eigen ervaringen.
Toen ik dat las liep er een rilling langs mijn rug van emotie en wist ik...dit is een speciaal boek!

We volgen Caro die met haar vader een heerlijk boetiekhotel en winkeltje in het Gooi runt.
De dagelijkse beslommeringen in het hotel zijn erg leuk om te lezen en door haar fijne schrijfstijl had ik het idee dat ik daar was.
Dat Caro heel veel inspratie hieruit haalt voor haar feelgoodboeken kon ik goed begrijpen en deed me soms ook ff goed lachen.
Ze schrijft onder een pseudoniem en wil niet in de belangstelling staan maar haar uitgever staat erop.
Het geheimzinnige om haar pseudoniem Sophie liet mij denken aan het mysterie om Elena Ferrante waarvan ook niemand weet wie zij is...maar ze komt uit de buurten van Napels die ze beschrijft en daar moest ik meteen aan denken.
Haar vader komt uiteindelijk met de perfecte oplossing.

Caro is een meid die ik in mijn hart sloot omdat ik er zoveel in herkende. Elke keer als iets beschreven werd over haar pest verleden voelde ik dat en werd even terug geworpen in de tijd.... dit maakt het heel intens en Tamara weet het op een manier te schrijven waardoor het verhaal snel weer wat luchtiger wordt en je je vanzelf weer wat vrolijker voelt. Dat vind ik ontzettend knap gedaan want dit soort onderwerpen kunnen heel zwaar zijn maar zij heeft het perfect verweven in het verhaal waardoor er een goede balans is en het echte feelgood blijft!
Het is nog even spannend als de toekomst van het hotel ineens op losse schroeven komt te staan.

Op het einde komt nog een twist die ik niet verwacht had betreffende Ivy (wat een leuke meid!!) En ik vond dit een erg goed en mooi einde van het boek, hartverwarmend.

Alle personages kon ik zo voor me zien en complimenten voor de gekozen namen! Mooie en speciale namen ipv standaard hollandse namen maakt het verhaal voor mij veel levendiger.

Tamara heeft een hele fijne schrijfstijl en doet zeker niet onder voor de vele bekende namen uit het buitenland die populaire feelgood schrijven. Ik hoop nog veel van haar te mogen lezen en raad iedereen dit heerlijke boek dan ook aan! Ik had al 2 boeken van haar gelezen maar ga de rest ook aanschaffen.
Ik vond het jammer om afscheid van iedereen te nemen en van het heerlijke kasteel waar het hotel in zit. Dat zegt al wat voor fijn boek het is als je met wat heimwee achterblijft.

Het voelen van dit boek was heel speciaal en omdat ik zelf weet wat pesten voor sporen achterlaat is dit een speciaal gevoel van herkenning tijdens het lezen. Ik denk dat iedereen dit boek voelt, zowel mensen met een pestverleden als pesters en ook mensen die het niet hebben meegemaakt maar zo wel een idee krijgen van de impact en wat je doet om erbij te horen of onzichtbaar te zijn. Toch was het alles behave een zwaar boek of deprimerend want ik werd er heel vrolijk en trots van, de mooiste wraak is gelukkig zijn en trots zijn op wat je allemaal bereikt hebt. En tussen die voel momenten door is het vooral een heerlijk verhaal over een schrijfster, een hotel in een kasteel en vriendschap en liefde!
Dikke 4 sterren.

Meer recensies van ingrid Lemmens