Heel mooi debuut!

Ingrid Zeeuwe 03 juli 2019
Voor Shirley’s Selfpub Café boeken auteurs lezers mocht ik Utgebroed van Pat Craendonk lezen.

De cover oogt rustig door zijn neutrale kleur, maar als je goed kijkt is er heel wat gaande, diverse personen, meerdere situaties en locaties, lijkt dan toch heel druk, meer dan je onder het rustige oppervlak zou verwachten. Ook de tekening van de twee kinderen intrigeert me. Ik was heel benieuwd naar het verhaal hierachter. En dan komt daar die prikkelende proloog, en je vraagt je af op welk punt in het verhaal dit op zijn plaats gaat vallen. Later werd mij een en ander duidelijk, en dan terugkijkend naar de cover, vind ik het allemaal bijzonder goed passen.

Al lezende maakte ik kennis met een aantal verhaallijnen en belangrijke personen. Het was echt even bij de les blijven om te zien waar dit alles heen ging.

Het verhaal springt terug naar diverse momenten in de tijd. Vanuit het heden, waarin het lichaam van Lilith van Winkels van de rails wordt geplukt, naar een jaar eerder, waarin drie vrouwen op een geheime locatie een pact sluiten. De twee vriendinnen besluiten de ik-figuur te helpen bij haar plan. En dat plan, dat bizarre, goed gevonden plan, daar gaat het om in dit verhaal.

Dan naar 2015, toen alles begon, met Alex, de zoon van Lilith, en Kell, zijn vriendinnetje. Ik kan daar niet te veel over vertellen, dan is het verrassingseffect weg. De titel van het boek, Uitgebroed, geeft wel goed weer dat er van alles bekokstoofd en bedacht wordt en ook uitgevoerd wordt, en dat is allemaal niet mals, en soms heel roekeloos, gewoon fout! Maar het lijkt toch te gaan werken allemaal, of? Totdat... en toen.... wow... hoe kom je erop?

Pat Craendonk heeft in deze thriller vooral de gevoelens en gedachten van de diverse karakters bijzonder goed weergegeven. Daardoor voelde ik ook echt sympathie, boosheid en zelfs walging voor hen afzonderlijk. Er komen een paar heftige en gruwelijke scenes voorbij, allemaal heel beeldend. Het pakte me echt in mijn emotie.

Soms vond ik het wel een beetje chaotisch, die verschillende tijden. En dan weer werd het verhaal verteld vanuit Lilith in ik-vorm, dan weer in de derde persoon vanuit een ander karakter bezien. Dit mocht echter de pret niet drukken.

Al met al heeft Pat een supergoed verhaal hier neergezet, dat zeer goed bedacht en goed geschreven is. Ik heb er al met al absoluut van genoten. Voor een debuut vond ik het erg goed. En ik ben zeker benieuwd naar meer schrijfsels van haar. Bedankt dat ik dit boek mocht lezen!
Van mij vier sterren.

Meer recensies van Ingrid Zeeuwe