Recensie: De Oostenrijkse verleiding - Karen Swan

Iselleleest 23 maart 2024
Regisseur Clover Phillips wil een documentaire maken over Kit Foley, een getalenteerde maar controversiële snowboarder. Hij was ooit betrokken bij een dodelijk ongeval, maar heeft daar nooit over willen praten.

Vastbesloten om de waarheid te achterhalen vertrekt Clover naar de besneeuwde Alpen, waar ze een romantisch winterwonderland deelt met een man die haar niet kan uitstaan. Hij vindt dat ze bevooroordeeld is, en hij is bovendien druk met trainen voor het WK. Terwijl Clover de beste shots probeert te maken en steeds dieper in Kits verleden graaft, merkt ze dat ze zich tot hem aangetrokken voelt. Toch is ze ervan overtuigd dat hij iets verbergt. Is hij wel echt zo koud als hij lijkt?

'Ik ben de enige titel kwijtgeraakt die telt. Vader. Echtgenoot. Ik zou willen dat ik... terug kon naar die dag, dat ik alles anders kon doen.'

Ondanks dat de lente in de lucht hangt, vind ik het geen énkel probleem om naar de besneeuwde Alphen te gaan. Kijkend naar de romantische lampjes die kriskras over de straat hangen. Aan de zijde van de sympathieke Clover.

Karen Swan trapt 'De Oostenrijkse verleiding' af met een indrukwekkende proloog. Haar schrijfstijl voelt als thuiskomen. Is vlot, beeldend, én ze weet emoties in woorden te vangen. Een diepere lading die zich tussen de regels bevindt. Ze weet haar personages levensecht neer te zetten. Realistisch. Waardoor je alleen maar verder wilt lezen. Om zo alle personages steeds beter te leren kennen.

Clover vindt Kit de hel op aarde. En Kit haat Clover. Sterker nog: ze haten elkaar. Niet handig als je samen onder één dak moet vertoeven. Waar Kit gaat, volgt Clover. Op zoek naar een verhaal. Op zoek naar gerechtigheid. Op zoek naar de waarom.

Dit is een verhaal over rouw, verlies, schok, verdriet en boosheid. Van dankbaarheid, genegenheid en liefde. Het is hartverscheurend, brengt meerdere keren kippenvel op je armen en de chemie tussen Clover en Kit doet de sneeuw smelten.
Dit verhaal bevat een vleugje kerstmagie. Een kerstwonder. En het zit fantastisch in elkaar.
Een saluut, een zoen en een lach voor dit geweldige boek. Het béste van Karen Swan... tot nu toe. *****

Meer recensies van Iselleleest