Recensie: Het Boek der Deuren - Gareth Brown

Iselleleest 14 april 2024
Boekverkoper Cassie Andrews leidt een rustig bestaan in New York wanneer ze ineens van haar favoriete klant een oud boek erft. Helemaal voorin staat een handgeschreven boodschap:

'Dit is Het Boek der Deuren. Hou het in je hand en elke deur is iedere deur.'

Cassie ontdekt al snel dat Het Boek der Deuren magische krachten bezit. En er zijn meer boeken die wonderlijke - of verschrikkelijke en angstaanjagende - dingen kunnen doen.

'Waar magie is, is macht, en er zijn mensen die alles doen om die macht te grijpen.'

Ineens wordt Cassie geconfronteerd met een wereld vol geweld en gevaar, en de enige persoon die haar kan helpen is een bibliothecaris met een geheime bibliotheek vol magische boeken. Een man die op de vlucht is voor een nog veel groter gevaar...

'Dit is een boek om een moord voor te doen.'

'Een goed verhaal is de tweede keer nog net zo goed.'

En ik weet zéker dat deze uitspraak voor dít boek op zal gaan. Wat is dit boek ont-zet-tend gaaf! Geweldig. Geniaal. Ik heb er écht van Genoten.

In 'Het Boek der Deuren' opent Gareth Brown een compleet nieuwe wereld. Een wereld waarin boeken je zullen verwonderen en verheugen. Waarin boeken gelijk staan aan magie. En macht. Een wereld waarin íédereen deze boeken wil hebben.

Het is een wereld waarin we Cassie leren kennen. Helemaal in haar element tussen de boeken in boekhandel Kellner Books in de Upper East Side van New York City. Een plek waar ze regelmatig John Webber tegenkomt. John Webber zit vol verhalen over een goed besteed leven. Het is déze man die ervoor zal zorgen dat het leven zoals Cassie het kende nóóit meer hetzelfde zal zijn.

'Geluk is niet iets waarop je gaat zitten wachten. Je moet ervoor kiezen en het najagen, ondanks alles.'

Laat je betoveren door de prettige, filmische schrijfstijl van Brown. Een schrijfstijl die een oase van rust met zich meebrengt. Die ervoor zal zorgen dat je alles zo voor je ziet. Je voelt het kietelen van een bries en de zachte kusjes van regendruppels.

Dit verhaal is vreemd. Maar mooi. Raadselachtig en uitnodigend. Een mysterie om je gedachten mee bezig te houden. Het is magisch én zit subliem in elkaar. *****

Meer recensies van Iselleleest