Recensie: De win-winsituatie - Jade Vening

Iselleleest 08 april 2024
Effie is stylist bij IKEA en droomt van een eigen bedrijf als interieuradviseur. Wanneer haar vriend haar plotseling dumpt voor een ander, gaat ze op zoek naar een woonruimte in Utrecht. Aan de andere kant van de stad heeft Charlie net een opknapper gekocht. Met twee linkerhanden en een krap budget staat hij voor de uitdaging van zijn leven.

Wanneer hun paden elkaar kruisen op een feestje, ontstaat een creatief plan: Effie mag gratis bij Charlie wonen, in ruil voor haar kundige handen bij de verbouwing. Wat begint als een praktische oplossing voor de krappe woningmarkt, wordt al snel een hilarisch en hartverwarmend avontuur vol klusblunders, flirten in de IKEA en onuitgesproken gevoelens.

'"Misschien is toch niet alles te renoveren," peins ik verder. "Niet als het basismateriaal bestaat uit zuivere klootzak verlijmd met leugens."'

Toen Jade Vening mij vroeg of ik haar boek wilde lezen, kon ik geen nee zeggen. Utrecht. IKEA. It brings back memories. Mijn studententijd bracht ik door in Utereg m'n stadsie. En daarnaast heb ik zelfs een blauwe maandag bij desbetreffende IKEA gewerkt. Jullie snappen: ik kon níét wachten om in 'De win-winsituatie' te beginnen.

Al snel maken we kennis met Effie Keizer op een dieptepunt in haar leven. Haar hart is gebroken door Erik-Paul - EP - Sir Hot-a-lot (ja, dit zijn een heleboel streepjes). Waardoor ze genoodzaakt is om samen met Bert de tiende en Ernie de zevende, haar goudvissen, op zoek te gaan naar een nieuwe woonruimte.

Dit zou allemaal heel dramatisch kunnen zijn, maar zo voelt het absoluut niet. En dit komt vooral door de vlotte schrijfstijl van Vening. Alsof ze praat op papier. Haar schrijfstijl is luchtig, kleurrijk, om vrolijk van te worden. Én zit boordevol humor. Flauwe grappen, waardoor er met enige regelmaat een glimlach op mijn gezicht verscheen.

Wel was het voor mij soms net íéts te veel van het goede. Alsof Vening te veel haar best wilde doen. Iets met: doseren kunnen we leren. Desalniettemin is dit verhaal als troostpizza. Na iedere hap wilde ik alleen maar meer. Vening schreef een méér dan prima debuut en ik ben benieuwd wat ze ons nog meer gaat brengen. ***

Meer recensies van Iselleleest