Recensie: De Åremoorden 1 - Verborgen in de sneeuw - Viveca Sten

Iselleleest 10 maart 2024
Wanneer zowel haar persoonlijke als haar professionele leven instort, vlucht politieagente Hanna Ahlander weg uit Stockholm en terug naar het prachtige Zweedse skioord van Åre. Veel tijd om tot rust te komen heeft ze echter niet, want het dorp raakt in de greep van de plotselinge verdwijning van een tienermeisje.

Hanna besluit op onderzoek te gaan en bundelt haar krachten met Daniel Lindskog, de lokale rechercheur die de opdracht heeft het meisje op te sporen. Maar met een naderende sneeuwstorm wordt hun kans op slagen alsmaar kleiner. Bovendien schuilt er een sinistere reden achter de verdwijning, en Hanna en Daniel zullen snel moeten handelen voordat de waarheid onder de sneeuw wordt bedolven.

'Oog om oog, tand om tand.'

Het is koud, min twintig graden, maar het voelt kouder. De boomtoppen zijn bedekt met rijp en de berg Åreskuta is amper te zien. Er ligt een dikke pak sneeuw. Magisch. Maar het is deze idyllische bergstreek die het toneel zal zijn voor een aaneenschakeling van tragedies.

In 'Verborgen in de sneeuw' volgen we voornamelijk Hanna Ahlander en Daniel Lindskog. Samen vormen zij de rode draad in dit winterse verhaal waarin het vertelperspectief regelmatig wisselt. De hersenspinsels van verschillende personages passeren de revue, waardoor je als lezer steeds meer puzzelstukjes verzamelt.

Door de wisseling van vertelperspectief blijft er vaart in het verhaal. Vaart die opgevoerd wordt door de vlotte schrijfstijl van Viveca Sten. Haar schrijfstijl is als een bobslee op hoge snelheid. Eenmaal op gang is het onmogelijk dit boek weg te leggen.

Helaas zaten er wel een aantal hobbels op de baan. Details die nét niet klopten en details die uit de lucht kwamen vallen. Ook kon ik bepaalde acties niet rijmen met de professionaliteit die ik bij bepaalde personages had verwacht. Acties die, in mijn ogen, afbreuk deden aan de geloofwaardigheid van dit verhaal.

Desalniettemin is dit een heer-lijk-e thriller. Het zal ervoor zorgen dat je alles om je heen even kunt vergeten. Het brengt je sneeuw. Veel sneeuw. Voor als je de winter nog niet los wilt laten. Óf voor als je wilt afkoelen tijdens de warmere dagen. ***

Meer recensies van Iselleleest