Recensie: Operatie Verity - Elizabeth Wein

Iselleleest 27 april 2024
Wanneer 'Verity' wordt gearresteerd door de Gestapo, vreest ze het ergste. Ze is een geheim agent in vijandelijk gebied - haar doodvonnis is getekend. Toch lijkt er een uitweg te zijn: als ze alle informatie over haar missie deelt met haar ondervragers, zullen ze haar sparen.

Verity schrijft een uitvoerige bekentenis, waarin ze vertelt over haar verleden, haar werk en haar onvoorwaardelijke vriendschap met piloot Maddie. Op elk stukje papier toont Verity hoe moedig, maar ook hoe radeloos ze is en hoe erg ze hoopt thuis te komen. Maar zijn haar geheimen evenveel waard als haar leven?

'Loslippigheid kost mensenlevens.'

'Operatie Verity' verscheen al eerder. In 2014. Als 'Codenaam Verity' bij uitgeverij van Goor. Nu 10 jaar later, is het verhaal over 'Verity' in een nieuw jasje gestoken. Nu 10 jaar later, lees ik haar verhaal voor het eerst. En haar verhaal zal mij nog lang bijblijven.

Elizabeth Wein schreef een prachtig boek, met vriendschap als onderliggend thema. Vriendschap in tijden van oorlog. Wein stuurt haar woorden de wereld in, sluimerend en stil op het papier... Wij als lezer, wekken ze tot leven en maken haar woorden de onze. En dát kan ik inmiddels beamen.

'Het vooruitzicht van wat ze met je gaan doen is in een droom net zo misselijkmakend als in het echt.'

'Operatie Verity' is opgedeeld in twee delen. Twee delen die samen het complete verhaal over een kameleon vertellen. Een geheim agent gearresteerd door de Gestapo.

In het eerste deel volgen we 'Verity'. Ze schrijft over haar vriendschap met Maddie en over zichzelf in derde persoon. Soms wat warrig, maar daardoor júíst realistisch. Het is rauw, verschrikkelijk, schrijnend én aangrijpend. Wetende dat deze historische roman berust op historische feiten. Al heeft Wein ook gebruikgemaakt van haar dichterlijke vrijheid.

Het tweede deel leest makkelijker. Geeft meer context en duiding. Hier volgen we Maddie als ze ondergedoken is in Ormaie.
Nondeju. Mijn heilige tante op een houtvlot! Wat zat dit verhaal goed in elkaar. Strijdbaar, adembenemend mooi, groothartig en onverschrokken. Zéker het lezen waard! Opdat wij niet vergeten. ****

Meer recensies van Iselleleest