Recensie: De kleermaakster van Parijs - Georgia Kaufmann

Iselleleest 22 april 2024
Rosa Kusstatscher heeft een mode-imperium weten op te bouwen dankzij haar onfeilbare gevoel voor stijl. Maar vanavond, terwijl ze zich voorbereidt op de belangrijkste ontmoeting van haar leven, laat haar zelfverzekerdheid haar in de steek.

Wat heeft haar hier gebracht? Terwijl ze twijfelt over de juiste jurk en lippenstift, begint Rosa haar ongelooflijke verhaal te vertellen. Het verhaal van een arm plattelandsmeisje uit de Italiaanse bergen. Van de nazibezetting en haar vlucht. Een verhaal over hoop en verdriet in Zwitserland, glamour en liefde in Parijs. Over ambitie en verlies in Rio de Janeiro, succes en zelfontplooiing in New York.

Een heel leven op de vlucht, realiseert ze zich nu. Maar ze wil niet langer vluchten.

'Als mijn verschijning mijn kunstwerk is, is de zachtheid van mijn huid mijn meesterwerk.'

Het is 1991. Het jaar waarin Rosa Kusstatscher haar levensverhaal begint.

'Ik wil je een verhaal vertellen. Een lang verhaal. Mijn verhaal.'

En haar verhaal begint bij haar moeder; alles begint immers altijd met de ouders. We gaan terug in de tijd. Naar de periode waarin Rosa acht jaar oud is... Het is het begin van een meeslepend verhaal. Een meeslepend verhaal dat bíjna niet weg te leggen is.

'Het heeft heel lang geduurd voordat ik me realiseerde dat mensen ondanks al hun goede bedoelingen fouten maken, en dat de onbedoelde gevolgen van hun daden vaak een diepe indruk achterlaten bij een kind.'

Doordat we het verhaal vanuit Rosa lezen - het is als het ware alsof ze praat op het papier - moest ik in het begin wel wennen aan de schrijfstijl. Het voelde in het begin wat onwennig, omdat ik me écht aangesproken voelde, ma chère. Maar al snel wende dat en sloeg ik bladzijde na bladzijde om.

Verschillende emoties passeerden de revue. Rosa geeft namelijk een inkijkje áchter het masker van alle glitter en glamour. En haar leven bracht een aantal zwarte gaten met zich mee.

De beginselen van haar levensverhaal zijn walgelijk, maar tóch lijkt er iets positiefs uit voort te zijn gekomen. Sprankjes van hoop.
Rosa's verhaal is fascinerend, intrigerend, ontroerend, hartverscheurend én brengt kippenvel op je armen. ****

Meer recensies van Iselleleest