Recensie: Nachtzwart - Kirsten Boie

Iselleleest 01 mei 2024
Het is april 1945 en de inwoners van het mijnwerkersstadje Penzberg horen op de radio dat de oorlog voorbij is. De Amerikaanse troepen kunnen elk moment de stad bereiken. De naziburgemeester wordt afgezet door de oude burgemeester en een aantal andere mannen, onder wie de vader van Marie.

Schorsch is 15 en zit bij de Hitlerjugend. Hij is verliefd op Marie. Als een fanatieke afsplitsing van de Wehrmacht, die niet van overgeven wil weten, de oude burgemeester met zijn aanhangers oppakt, zijn Marie en Schorsch buiten het stadje getuigen van een vreselijke gebeurtenis. De vader van Marie moet onderduiken en Schorsch ziet met eigen ogen wat de Wehrmacht met alle zogenaamde landverraders doet. Als zoon van een nazi staat hij voor een moeilijke keuze.

'"De oorlog is afgelopen," fluistert Maries vader en hij weet niet waarom hij nog steeds fluistert. "De oorlog is eindelijk afgelopen, vrouw."'

Confronterend.
Aangrijpend.
Waargebeurd.

Verweven met fictie.

Dít verhaal is er eentje dat nog lang zal beklijven. In mijn gedachten zal blijven.

Inmiddels is het een aantal dagen geleden dat ik dit verhaal las... Maar nog steeds ben ik er een beetje van ontdaan.

Het verhaal speelt zich af in Penzberg tijdens de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog. De witte vlaggen werden bíjna uitgehangen. De bevrijding hing in de lucht, maar tóch vonden er nog gruwelijkheden plaats.

In deel 1 De dag van de moorden en deel 2 Nacht van de moorden, wordt de geschiedenis van Penzberg verteld. Een geschiedenis die in de doofpot dreigde te geraken, maar die door Kirsten Boie in woorden werd gevangen. Vastgelegd. Opdat wij niet vergeten.

'Ze zullen in hun woede en angst als razenden tekeergaan.'

Afschuwelijk. Heftig. Walgelijk. Wat oorlog doet. Wat mensen elkaar aan kunnen doen. Tegenover elkaar in plaats van naast elkaar.
De moordnacht van 28 op 29 april 1945.

'Het maakt niet uit wie zijn vader is, hij moet aan zichzelf bewijzen aan welke kant hij staat.'

Goed dat dit verhaal verteld is. Het laat zien dat ook in Duitsland niet iedereen achter Hitler stond. En dat ook dáár slachtoffers gevallen zijn. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Laat het de juiste zijn. ****

Meer recensies van Iselleleest